فناوری اطلاعات,,,,الکترونیک


   وبلاگ تخصصي الكترونيك و فناوري اطلاعات
موضوعات مطالب
نويسندگان وبلاگ
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 463
بازدید کل : 13514
تعداد مطالب : 187
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1


طراح قالب

Template By: LoxBlog.Com

درباره وبلاگ

به وبلاگ الكتروIT خوش آمدید
لينك دوستان
» قالب وبلاگ

» فال حافظ

» قالب های نازترین

» جوک و اس ام اس

» جدید ترین سایت عکس

» زیباترین سایت ایرانی

» نازترین عکسهای ایرانی

» بهترین سرویس وبلاگ دهی

دنیای بازی های جدید
وب سایت رسمی فرهاد مجیدی
HMFun.loxblog.com
kharide sharj hamrahe aval
دانلود بازی های کامپیوتری
فناوری اطلاعات
انجمن مهندسین برق و الکترونیک آمریکا
پرسه های شیشه ای
همگام سازی شکری
سایت اطلاع رسانی کنفرانس ها
سایت آموزش مجازی مدارس امریکا
وبلاگ تخصصی کامپیوتر
دانشگاه تهران
روزنامه جام جم
هفته نامه عصر ارتباط
جدول زیبای مندلیف با جزئیات بیشتر
علم روز دنیا
اخبار IT
اخبار فناوري اطلاعات
آموزش زبان انگليسي
واژه نامه c.p.h
بانک کد های طراحی سایت+ابزار فلش+دانلود نرم افزار
بانک کد های طراحی سایت+ابزار فلش+دانلود نرم افزار
ترجه آنلاين متون
انجمن رباتيك
مرجع برنامه نويسي
دانلود مقالات رايگان
فني لرن
آموزش آنلاين زبان هاي خارجي
دانلود رايگان كتاب
دانلود نرم افزار
وبلاگ تخصصي برق
عنوان لینک
دنياي الكترونيك
ردیاب خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان الكترو IT و آدرس subphonix.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
» ۴ روش اصلی برای نصب نرم افزار روی سیستم عامل موبایل آندورید

 

امروزه کمتر گوشی را پیدا می‌کنید که بدون سیستم‌عامل باشد. هر روزه بر تعداد این سیستم‌عامل‌ها افزوده می‌شود و شرکت سازنده‌ای موفق‌تر خواهد بود که بتواند سیستمی‌ کامل و بدون نقص به همراه ویژگی‌های منحصر به فرد برای گوشی‌های موبایل تولید کند. یکی از این سیستم‌عامل‌ها که زمان زیادی از عمر آن نمی‌گذرد «سیستم‌عامل آندروید» است که با وجود عمر کم توانسته جایگاه بسیار خوبی در بین کاربران تلفن‌های همراه پیدا کند. هر سیستم‌عاملی روش‌هایی برای نصب نرم‌افزارهای مختلف دارد که با دیگر سیستم‌ها کاملا متفاوت است. آندروید نیز از این قاعده مستثنا نیست، بنابراین برای داشتن نرم‌افزار روی گوشی خود می‌بایست راه‌های نصب آن را نیز یاد بگیرید.

 

انتقال فایل و نصب به صورت دستی

سیستم‌عامل آندروید یک سیستم‌عامل کدباز بر پایه سیستم‌عامل‌های لینوکس است. پس شما می‌توانید همانند دیگر سیستم‌عامل‌های مبنی بر لینوکس با استفاده از خط دستور نرم‌افزارتان را نصب کنید. البته این کار ابتدایی‌ترین و در عین حال مشکل‌ترین راه برای نصب نرم‌افزار است. برای این کار نیاز به AndroidـSDKـWindows  دارید. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند که بتوانید دستورات را از طریق کامپیوتر و سیستم‌عامل ویندوز به صورت دستی و با استفاده از کابل به گوشی منتقل کنید. البته SDK کاربردهای دیگری هم دارد که چون به بحث ما مربوط نمی‌شود به آنها نمی‌پردازیم. با استفاده از فرامینی که اغلب دستورات لینوکس هستند، می‌توانید براحتی با دادن اسم فایل اقدام به این کار کنید.

 

یافتن و نصب از طریق بارکدهای دوبعدی یا QR Code

روش جدیدی در حال حاضر در بین کاربران و سایت‌های به اشتراک‌گذاری آندروید باب شده است که با استفاده از آن می‌توانید نرم‌افزارهای مختلف آندروید را از این طریق پیدا و در گوشی خود بارگذاری کنید. آنها از طریق بارکدهای دوبعدی برای دانلود آماده شده‌اند. اما بارکد دوبعدی چیست؟ در سال ۱۹۹۴ یک شرکت ژاپنی مبدع نوع تازه‌ای از بارکد به نام QR شد. بارکدهای QR متشکل از ماتریکس‌های دوبعدی هستند. این دو حرف مخفف عبارت «Response Quick» به معنای پاسخ سریع است و در واقع اشاره به رمزگشایی سریعی دارد که کدهای آن فراهم می‌کنند. در حال حاضر این بارکدها متداول‌ترین نوع در کشور ژاپن هستند و بیشتر گوشی‌های موبایل ساخت ژاپن توانایی خواندن آنها را دارند. همچنین دلایل استفاده از این نوع بارکد‌ها در استفاده از این نرم‌افزارها را می‌توان مورد زیر دانست:

ـ مصونیت بیشتر از خطاپذیرى به علت کاهش دخالت نیروى انسانى و وارد نشدن دستى اطلاعات.

ـ دسته‌بندى دقیق اطلاعات.

ـ سرعت بالا به همراه صحت بیشتر.

ـ دسترسى آسان به اطلاعات واقعى و حقیقى.

با این کار اولا شما سریع‌تر از هر زمانی می‌توانید به نرم‌افزار و توضیحات کامل‌تری از آن دسترسی داشته باشید و دوم رسیدن به آن برنامه به صورت کاملا صحیح و بدون اشکال انجام می‌گیرد.

حال که متوجه شدید بارکدهای دوبعدی چیست، ما روش استفاده از آن را برایتان بیان می‌کنیم.

برای استفاده از آن، به نرم‌افزار Barcode Scanner احتیاج دارید. این برنامه به شما کمک می‌کند اطلاعات موجود در بارکد را خوانده و آن را به محل دقیق فایل هدایت کنید تا تنها با یک کلیک بتوانید آنها را دانلود و نصب نمایید. کافی است آن را فعال کرده و دوربین را روی بارکد بگیرید تا خوانده شود. قابل ذکر است که در حال حاضر بیشتر برنامه‌های آندروید از این طریق قابل دسترسی است.

 

نصب با استفاده از برنامه‌های مدیریت فایل و برنامه

دیگر نرم‌افزاری که با استفاده از آن می‌توانید برنامه نصب کنید، برنامه‌های مدیریت فایل و مدیریت برنامه است. این نوع برنامه‌ها به وفور یافت می‌شود و انواع مختلفی دارد. کافی است آن را روی گوشی خود نصب کرده و برنامه را از طریق کامپیوتر به مموری‌کارت خود انتقال دهید. سپس با استفاده از آنها به مسیر فایل اصلی بروید و روی آنها کلیک کنید تا بدون مشکل نصب شود.

 

نصب از طریق برنامه‌های کمکی ارائه شده توسط تولیدکنندگان

تولیدکنندگان مختلفی در حال حاضر از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند که برای مثال می‌توان به شرکت HTC اشاره کرد. این شرکت‌ها معمولا به همراه گوشی، سیستمی ‌تحت کامپیوتری به شما عرضه می‌کنند که از طریق آن می‌توانید اقدام به نصب نرم‌افزار کنید. کافی است برای این کار گوشی را با استفاده از کابل به کامپیوتر وصل کرده و از منوهای برنامه بخش Install program یا گزینه‌های اینچنین را انتخاب کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن برنامه روی گوشی‌تان نصب شود.

 

همان‌طور که دیدید روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد و ما تقریبا تمامی ‌این روش‌ها را به شما معرفی کردیم. حال خودتان باید به این نتیجه برسید که کدام یکی از این راه‌ها برایتان راحت‌تر است.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» ورود همزمان به Gmail با چند حساب کاربری بدون نیاز به افزونه

شاید شما نیز به مانند بسیاری از کاربران دارای بیش از یک حساب کاربری در سرویس‌دهنده ایمیل Gmail هستید. در این صورت پیش از این برای چک کردن ایمیل‌های خود، ناچار بودید پس از وارد شدن به هر یک از ایمیل‌های خود، برای چک کردن ایمیل دیگر، از حساب خود خارج شوید و با وارد کردن مجدد ایمیل و پسورد به حساب دیگر خود بروید. یا نهایتاً چند مرورگر مختلف را همزمان باز کرده و یا از افزونههای مخصوص این کار استفاده کنید. اما با استفاده از قابلیتی جدیدی که به تازگی به Gmail اضافه شده است، در صورت داشتن چند حساب در Gmail می‌‌توانید به طور همزمان و چندگانه وارد آنها شوید و ایمیل‌های خود را چک کنید.

 

بدین منظور:

ابتدا وارد یکی از حساب‌های کاربری خود در Gmail شوید.

اکنون از بالای صفحه بر روی Settings کلیک کنید.

حال به تب Accounts and Import بروید و بر روی Google Account settings کلیک نمایید.

در صفحه جدید در کنار گزینه Multiple sign-in، بر روی Edit کلیک کنید.

در صفحه بعد، گزینه On – Use multiple Google Accounts in the same web browser را به حالت انتخاب دربیاورید و تیک کلیه گزینه‌های موجود در آن را بزنید.

در نهایت بر روی دکمه Save کلیک کنید.

اکنون قابلیت ورود چندگانه همزمان در حساب های کاربری گوگل -که Gmail نیز یکی از آنهاست- فعال شده است.

 

برای وارد شدن با حساب دیگر به طور همزمان، مجدد وارد Gmail خود شوید.

در بالای صفحه در محلی که آدرس ایمیل شما درج شده است، یک فلش کوچک رو به پایین وجود دارد.

بر روی آن کلیک کنید و گزینه Sign in to another account را انتخاب کنید.

در صفحه باز شده بایستی نام کاربری و رمز عبور حساب دیگرتان را وارد کنید.

پس از وارد کردن اطلاعات، خواهید دید که مجدد به صندوق ایمیل خود باز می‌گردید.

اکنون با انتخاب مجدد فلش بالای صفحه، می‌توانید ایمیل دیگر خود را انتخاب کنید تا وارد آن شوید.



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» فزایش ۲ برابری عمر کارتریج پرینتر با شارژ رایگان آن توسط خودتان

اگر از آن دسته کاربرانی هستید که از پرینتر استفاده می کنید مطمینا با کارتریج و نحوه تعویض یا شارژ آن آشنایی دارید و قبل از آن از هزینه شارژ یا تعویض آن مطلع هستید! اگر به نظرتان هزینه شارژ کارتریج پرینترتان بیش از استفاده شما از پرینتر است یا اگر معتقدید کارتریج پرینترت حالاحالا باید کار می‌کرد، ولی الان پرینت خوبی دریافت نمی‌کنید و می خواهید خودتان کارتریج پرینتان را شارژ کنید آن هم بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای !

 

نکته: پیش از هرچیز، ذکر این نکته ضروری است که کارتریج تولید شده اکثر شرکت‌ها قابل حل در آب است، اما برای این که مطمئن شویم جوهر پرینترمان این قابلیت را دارد، کافی است انگشت خود را خیس کرده و روی یکی از صفحه‌های چاپ شده به درد نخور پرینترمان بکشیم، اگر رنگ تصویر به هم ریخت، حتما جوهر آن قابل حل در آب است.

 

برای این کار:

تنها چیزی که نیاز داریم یک سرنگ مدرج است که مطمینا در دسترس عموم هست و می توانید به راحتی از داروخانه تهیه نمایید.

بالای هر کارتریج یک برچسب دارد که معمولا کارخانه سازنده آن را قرار می‌دهد و در واقع برای پوشاندن سوراخ‌های ریزی است که جوهر از آنجا به کارتریج تزریق شده است. هر کدام از مخزن‌های جوهر، اسفنج کوچکی دارند که میزان قابل توجهی جوهر در خود نگه می‌دارد. وقتی جوهر تمام می‌شود، تنها آب آن است که تمام می‌شود و رنگ بسیاری در آن اسفنج باقی مانده است.

برای شارژ مجدد و بی دردسر کارتریج خود، کافی است ۳ میلی‌لیتر آب را با سرنگ کشیده و از طریق سوراخ‌های بالای کارتریج تزریق کنیم.

به این طریق می‌توان عمر یک کارتریج را تا ۲برابر افزایش داد و به پرینتر آسیب نزد.

 

نکته ۱: کارتریج‌های رنگی معمولا ۳ سوراخ و کارتریج‌های سیاه فقط یک سوراخ دارند. حتی اگر کارتریج سیاه چند سوراخ هم داشته باشد، تنها یک اسفنج دارد و نباید به ازای هر سوراخ، ۳ میلی‌لیتر آب به آن تزریق کرد. متاسفانه تنها روش برای فهمیدن اندازه اسفنج هر کارتریج، باز کردن و در هم شکستن یکی از آنهاست.

نکته ۲: بعد از شارژ ممکن است پیغام نبود جوهر از طریق نرم افزار سیستم دریافت شود که می‌توان آن را نادیده گرفت، مگر این که میزان چاپ روی کاغذ بسیاراندک باشد.

 

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» حمل ترانس‌های قدرت

 

اهمیت ترانسفورماتورها در صنعت برق و شبكه‌هیا صنعتی، بركسی پوشیده نیست. امروزه یكی از ملزومات اساسی در انتقال و توزیع الكتریكی در جهان ترانسفورماتورها، می‌باشند.
ترانسفورماتورها در اندازه‌ها و توان‌های مختلفی جهت تغییر سطح ولتاژ الكتریكی به‌منظور كاهش تلفات ولتاژ در فرآیند انتقال و توزیع انرژی الكتریكی به‌كار می‌روند.
در صنعت سیمان، به‌عنوان یكی از مصرف كننده‌های بزرگ برق و استفاده از سطوح ولتاژ مختلف در آن، استفاده از ترانسفور ماتورها یكی از اركان اجتناب‌ناپذیر می‌باشد.
در این مقاله به اختصار ترانسفورماتورها، ساختمان آنها، تعمیرات و نگهداری آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

● نكات قابل توجه قبل از حمل ترانس‌های قدرت
پس از پایان مراحل ساخت و انجام موفقیت‌آمیز آزمایشات كارخانه‌ای، قبل از جابه‌جائی ترانسفورماتور، از محلی به محل دیگر و قبل از بارگیری باید اقدامات زیر به روی ترانسفور ماتور انجام گیرد، به‌منظور كاهش ابعاد و وزن ترانسفورماتور و نیز از نظر فنی و محدودیّت‌های ترافیكی، باید تجهیزات جنبی ترانسفورماتور ”كنسرواتور (منبع انبساط)، بوشینگ‌ها و...“ باز و به‌طور جداگانه بسته‌بندی و آماده حمل گردند. اما خود ترانسفورماتور به طریق زیر حمل می‌گردد.
الف ـ حمل با روغن: ترانسفورماتورهای كوچك و ترانسفورماتورهائی كه وزن و ابعاد آنها مشكلاتی را از نظر حمل ایجاد نمی‌نمایند، معمولاً با روغن حمل می‌گردند. در این حال سطح روغن باید حدوداً
۱۵ سانتیمتر پایین‌تر از درپوش اصلی (سقف) ترانسفورماتور قرار داشته باشد.
▪ توجه:
فاصله
۱۵ سانتیمتری فوق‌الذكر در مورد كلیه ترانسفورماتورها یكسان نبوده و توصیه می‌شود و به دستورالعمل كارخانه سازنده مراجعه شود.
لازم به ذكر است كه در هنگام حمل روغن، قسمت فعال (
Active Part) ترانسفورماتور باید كاملاً در داخل روغن قرار گیرد.
به‌منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت و هوا به داخل ترانسفورماتور، فضای بین روغن و سقف ترانسفورماتور را با هوای خشك و یا گاز نیتروژن با فشار حدود
۲/۰ بار در هوای ۲۰ درجه پر می‌كنند. لازم به ذكراست كه گاز نیتروژن باید كاملاً خشك باشد، در این حالت با نصب یك محفظه سیلیكاژل بسته (آب‌بندی شده) بر روی ترانسفورماتور عمل جذب رطوبت انجام می‌شود. ضمناً جهت جلوگیری از پاشیدن روغن به داخل سیلیكاژل در طول حمل از یك وسیله حفاظتی استفاده می‌شود.
حمل بدون روغن: ترانسفورماتورهای بزرگ بدون روغن حمل می‌گردند. در این موارد پس از تخلیه روغن، ترانسفورماتور را با هوای خشك (دارای رطوبت كمتر از
ppmv ۲۵ و نقطه میعان كمتر از ۶۰ ـ درجه سانتیگراد) یا با نیتروژن (با درجه خلوص ۹.۹۹%) پر می‌كنند. لازم به ذكر است كه در این حالت نیز در طول حمل باید فشار هوا یا نیتروژن به‌طور مرتب كنترل گردد.
▪ نكات قابل توجه و مهم در نصب و قبل از راه‌اندازی:
۱) كنترل ضربه‌نگار
۲) كنترل فشار هوا
۳) كنترل نقطه شبنم و اكسیژن
۴) كنترل استقرار ترانسفورماتور بر روی فوندانسیون
۵) كنترل تجهیزات جنبی ترانسفورماتور شامل بوشینگ، سیستم خنك كننده، رادیاتور، فن، پمپ، كنسرواتور و ملحقات آن
۶) سیستم تنفسی
۷) شیر اطمینان
۸) ترمومترها شامل ترمومتر روغن (كالیبره كردن ترمومتر) و ترمومتر سیم پیچ
۹) تپ چنجر
۱۰) رله‌بو خهلتس
• روغن ترانسفور ماتور
روغن‌های ترانسفور ماتور عمدتاً تركیبات پیچیده‌ای از هیدروكربن‌های مشتق از نفت خام می‌باشند و به جهت دارا بودن خواص مورد نیاز، این نوع روغن‌ها جهت ترانسفورماتورها مناسب‌تر تشخیص داده شده‌اند.
خواص مورد نیاز برای روغن‌های ترانسفور ماتور به‌طور خلاصه عبارتند از:
▪ عایق كاری الكتریكی
▪ انتقال حرارت
▪ قابلیت خاموش كردن قوس‌الكتریكی
▪ پایداری شیمیائی
▪ سیل كردن ترانسفورماتور
▪ جلوگیری از خوردگی
▪ در مورد سفارش خرید روغن برای ترانسفورماتورها دو مورد مهم را مدنظر قرار می‌دهیم.
▪ انتخاب نوع روغن ترانسفورماتور
نوع روغن و كیفیت آن، براساس طراحی ترانسفورماتورها می‌باشد. به‌عنوان مثال در یكی از بررسی‌ها نوعی چسب كه در داخل ترانسفورماتور به‌كار برده شده بود توسط روغن ترانس حل گردید و باعث شد كه ذرات چسب داخل روغن پراكنده شود و منجر به كاهش دی‌الكتریك روغن گردد. مورد دیگری كه مورد آزمایش قرار گرفت، این بود كه كاتالیزور مس و آهن باعث از بین بردن روغن تشخیص داده شده است. بنابراین نوع ترانسفورماتور و مواد به كار رفته در آن درتعیین نوع و كیفیت روغن آن تأثیر زیادی دارد.

منبع: مركز تحقیقات و فناوری اتوماسیون

  •  

 

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» لپ تاپ های کاغذی یک بار مصرف در راهند

 

احتمالا تا به حال نام دوربین عکاسی یکبار مصرف و شاید هم تلفن همراه یک بار مصرف را شنیده یا از آن استفاده کرده اید اما آیا می توانید این تصور را کنید که روزی لپ تاپ های یکبار مصرف را هم در بازار ببینید؟روزی که به یک کامپیوتر قابل حمل برای کاری نیاز مبرم دارید و به سادگی و با قیمتی پایین یکی را تهیه کنید.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


Je Sung Park بر اساس ایده و طرحی که ارایه داده این امر را محقق کرده و جالب است بدانید جنس بدنه این لپ تاپ از خمیر کاغذهای بازیافتی می باشد و تمام اجزاء آن قابل بازیافت می باشد که می توان بعنوان یک رایانه دوستدار طبیعت از آن یاد کرد. حال باید دید با این شتاب تکنولوژی کی شاهد تولید انبوه و به قول معروف به فعلیت درآمدن این طرح خواهیم بود.



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
 

 

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» ژیروسکوپ

برای نخستین باری که نام ژیروسکوپ را در دنیای تلفن های هوشمند شنیدیم زمانی بود که استیو جابز در ماه ژوئن ۲۰۱۰ از آیفون۴ پرداری برداری می کرد . استیو جابز یکی از نقاط برتری نسل جدید آیفون رو بهرگیری از ژیروسکوپ دانست . به نظر شما ژیروسکوپ در تلفن های همراه به چه صورت کار می کند ؟
Gps و قطب نما و شتاب سنج که در تلفن های هوشمند امروزی گرد آوری شده اند می توانند مکان تلفن های همراه را در هر نقطه ای از زمین نشان دهند و جهت گیری را نسبت به قطب شمال نشان می دهند و حرکت به سمت بالا یا پایین و جلو یا عقب را نیز حس می کنند اما اینها نمی توانست بلند ذهن خلاق برنامه نویس ها رو ف ی ل ت ر کنه و همیشه جای سنسوری به نام ژیروسکوپ در این بین خالی بود . نیک بلک یکی از بزرگترین برنامه نویس های برنامه های مکان یابی می گوید : شتاب سنج تعیین می کند که تلفن همراه در کدام جهت در سه بعد حرکت کرده اما نمی تواند تشخصی دهد که تلفن همراه حول محور خود در کدام جهت چرخیده است
وی می افزاید : قطب نما تشخیص میدهد که وسیله به کدام جهت اشاره دارد اما تنها در جهت افقی - بدین معنی است که نمی تواند اعلام کند که وسیله به سمت بالا اشاره دارد یا پایین .
اگر تلفن های هوشمند را مانند هواپیما در نظر بگیریم ,گرچه تلفن های مجهز به قطب نما قادر به تشخیص تغییر مسیر ( انحراف از مسیر ) هستند اما تنها یک ژیروسکوپ می تواند تکان ها و ارتفاع را تشخیص دهد .
کسانی که با آیفون ۴ مشغول بازی می شوند تفاوت آنرا با نسل قبلی آیفون کاملا احساس می کنند . به عنوان مثال طرفدار های برنامه های شبیه سازی پرواز , از همان فناوری ژیروسکوپ که خلبان های واقعی استفاده می کنند برای در مسیر نگه داشتن هواپیماهایشان در آیفون۴ استفاده می کنند .
اولین ژیروسکوپ در قرن ۱۹ توسط بانبرگر پر آلمان ساخته شد و در حال حاضر ژیروسکوپ بعنوان بخشی یکپارچه با سیستم های کنترل و هدایت هواپیما بکار می روند . از این به بعد برنامه نویسان باید خود را آماده ساختن برنامه و بازی هایی کنند که این سنسور را ساپورت کنند.



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» ژیروسکوپ








نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» ژیروسکوپ (جایرو)

ژیروسکوپ (جایرو)


چکیده:                    
ژیروسکوپ (جایرو)،عضو اصلی سامانه های هدایت اینرسی است که برای اندازه گیری مقدار و سرعت دوران و ایجاد محور های مختصات مرجع در وسایل نقلیه هوایی،فضایی و دریایی (مانند هواپیما،موشک،ماهواره،فضاپ یما،کشتی و زیردریایی)استفاده می شود.با استفاده از این وسیله میتوان جهت یا محورهای ثابتی را برای وسیله نقلیه تعریف کرد که هرگونه حرکت زاویه ای وسیله نقلیه نسبت به محورهای آن سنجیده شود.در این مقاله،ضمن معرفی ژیروسکوپ،انواع آن مورد بررسی قرار گرفته و به اختصار درباره هر یک توضیحاتی ارایه میشود.

1-مقدمه
از دوران کودکی به خاطر داریم که وقتی فرفره ی کوچکی را با کمک نیروی انگشتان خود می چرخانیم فرفره حول محورش و روی نوک تیز خود شروع به چرخش میکرد.بدون چرخش فرفره،امکان ایستادن فرفره روی نوکش وجود نداشت.در واقع چرخش فرفره حول محورش موجب پایداری و حفظ جهت فرفره میشد.این توضیح ساده مبنای کارکرد ژیروسکوپ های مکانیکی میباشد و از ان منظر،زمین نیز یک ژیروسکوپ است که به علت دوران ،محور خود را در فضا ثابت نگه میدارد.
طبق اصل بقای اندازه حرکت زاویه ای،هر جسم متقارن در حال چرخش سعی دارد جهت خود را همواره در فضا حفظ کند.از این رو اگر یک جسم متقارن را با دور بالا بچرخانیم و اطراف آنرا با یاتاقان و بلبرینگ آزاد بگذاریم که نیروهای خارجی بر آن اعمال نشود،یا چرخش قابی که جسم درون آن دوران میکند،جهت چرخش جسم دوار تغییر نمی کند،بنابراین میتوانیم با کمک این وسیله در اجسام متحرک جهت چرخش جسم دوار تغییر نمیکند،بنابراین میتوانیم با کمک این وسیله در اجسام متحرک جهت ثابتی داشته باشیم که وضعیت فعلی خود را درهر لحظه با آن مقایسه نماییم و لذا موقعیت زاویه ای و محاسبه سرعت تغییر سرعت زاویه ای را بدست آوریم.
عضو اصلی ژیروسکوپ های مکانیکی،یک دستگاه دوار یا روتور است که معمولا با سرعت زیاذ حول محور تقارن خود دوران میکند این سرعت از 3000تا 300000 دور در دقیقه می باشد لذا در اثر اینرسی جرم دوار،اندازه حرکت(ممنتوم)نشبتا بزرگی ایجاد میشود.اگر یاتاقان بندی محور چرخش را در طوقه ای معلق تعبیه کنیم به نحوی که گشتاور خارجی به آن وارد نشود،با وجود تمام حرکت های قاب،محور چرخش روتور همواره به جهت ثابتی اشاره میکند و موقعیت خود را در فضا حفظ میکند.با این روش میتوان جهت و یا محورهای ثابتی را برای وسیله نقلیه تعریف کرد که هرگونه حرکت زاویه ای نسبت به این محورها سنجیده شود.

2-تاریخچه
کلمه ژیروسکوپ واژه ی یونانی است که از دو بخش جایرو به معنای دوران و اسکوپ به معنای نشان دادن است.به این ترتیب معنای تحت اللفظی آن دوران نما است که بیان گر وظیفه آن نیز میباشد.نخستین پدیده ی ژیروسکوپی ،125 سال قبل از میلاد حضرت مسیح توسط ایرخوس کشف شد.تا زمان نیوتن یعنی اواخر قرن 17 میلادی،تنوع چندانی در این خصوص صورت نگرفت.اما در قرن 18،برخی محققین مانند اولر،تحقیقات قابل ملاحظه ای در دینامیکی اجسام دوار صورت دادند.در همین قرن،در انگلستان درباره ایجاد یک افق مصنوعی برای کشتی ها،بررسی هایی عمل آمد.به این منظور از یک قرقره دوار استفاده شد که یک آینه مسطح مصنوعی برای کشتی ها،بررسی هایی عمل آمد. به این منظور از یک قرقره دوار استفاده شد که یک آینه مسطح عمود بر امتداد محور چرخش آن قرار داشت.
در اواسط قرن 19،فوکو،دانشمند فرانسوی برای نشان دادن دوران زمین از یک ژیروسکوپ استفاده کرد که این ار بعلت نداشتن یک موتور الکتریکی مناسب ،به شکل دقیقی انجام نگرفت.همین دانشمند بود که برای نخستین بار در سال 1852 میلادی نام ژیروسکوپ را برای آن برگزید و در سال 1900 شخصی آلمانی به نام آنشوش کامف تصمیم به ساختن زیر دریایی برای کاوش در قطب شمال گرفت.اما وسایل هدایت و راهیابی دقیق برای این کار وجود نداشت.به ویژه قطب نماهای مغناطیسی در محدوده قطب شمال به دلیل وجود میدان های مغناطیسی قوی،از دقت و عملکرد صحیح می افتادند.از این رو تلاش کرد تا قطب نمای دیگری که مستقل از خواص مغناطیسی عمل کند
بسازد . تلاش وی منجر به به ساخت قطب نمایی شد که بر اساس خواص ژیروسکوپی کار میکرد و آنرا قطب نما قطب نمای ژیروسکوپی نام نهادند.این قطب نما،در واقع نخستین وسیله دقیق هدایت و راه یابی است که بر اساس اصول اینرسی کار میکرد. پیشرفت صنعت و پدیدار شدن وسایل نقلیه فضایی،لزوم ابداع و هدایت و کنترل دقیق را بیش از پیش آشکار ساخت.به ویژه وقوع جنگ جهانی اول و دوم و تولید نسل های جدید انواع هواپیما و موشک ها،دانشمندان و محقیقین را به نحو بارزی بر آن داشت تا در زمینه ابداع وسایل دقیق تر و با کیفیت بالاتر تلاش بیشتری صورت دهند.قدم اساسی دراین زمینه طی جنگ جهانی دوم در دانشگاه ام آی تی آمریکا برداشته شد که تحت سرپرستی شخصی به نام چارلز دراپر،ژیروسکوپ هایی دقیق و کوچک برای نصب روی هواپیما ساخته شد که بخاطر مین تلاشهایش او را آقای جایرو لقب نهادند.پس از جنگ جهانی دوم،روش هدایت و ناوبری اینرسی به عنوان روشی دقیق و قابل اعتماد برای هدایت وسایل فضایی ساخته شد.نخستین سامانه هدایت که بطور کامل بر مبنای اصول اینرسی توسط ژیروسکوپ ها و شتاب سنج ها عمل می کرد و در آن از یاتاقان های گازی برای تعلیق طوقه ها استفاده شده بود،در سال 1950مورد آژمایش پروازی قرار گرفت.امروزه نیز سامانه هدایت اینرسی ،بعنوان یکی از مهم ترین روشها برای هدایت و کنترل در امر هوانوردی و فضانوردی و همچنین هدایت هدایت موشک ها،کشتی ها و زیردریای ها بطور گسترده مورد استفاده قرار دارد و به تبع این امر،انواع مختلفی ازژیروسکوپ ها و شتاب سنج ها اختراع ششده اند که درین مقاله به آنها پرداخته خواهد شد.
3- اساسی انواع ساختمان ژیروسکوپ
ژیروسکوپ از نظرساختمان به دو دسته یک درجه آژادی و دو درجه آزادی تقسیم میشود که درین تقسیم بندی ها،توانایی حرکت روتور نسبت به چارچوب یا بدنه ژیروسکوپ مورد نظر است.اگر روتور علاوه بر حرکت دورانی خود حول محور چرخش،بتواند حول یک محور دیگر دوران کند،به آن ژیروسکوپ یک درجه آزادی میکویند و چنان چه بتواند حول دو محور دیگر د.ران کند،به آن ژیروسکوپ دو درجه ای اطلاق میشود. درینجا به اختصار به معرفی هر یک ازین ژیروسکوپ ها می پردازیم.
3-1-ژیروسکوپ دو درجه آزادی
این ژیروسکوپ نخستین نوع ژیروسکوپ است و بیش تر در سامانه های کنترل آتش،وسایل کنترل موقعیت و قطب نماهای ژیروسکوپی از آن استفاده میشود.این نوع ژیروسکوپ را( ژیروسکوپ دو محوره)یا (ژیروسکوپ سه بدنه ای )نیز مینامند.این نوع ژیروسکوپ ،افزون بر محور چرخش روتور دارای دو محور دوران دیگر نیز میباشد که توسط دو عدد طوقه معلق درونی و بیرونی فراهم شده است و در حالت عادی محور چرخش و این دو نسبت به هم متعامد هستند.مجموعه طوقه داخل(که در واقع تکیه گاه چرخش را فراهم میکند)،محور چرخش و روتور را مجموعه دوار میگویند.تکیه گاه های طوقه داخلی در طوقه خارجی قرار دارد که میتواند در ان دوران کند.طوقه خارجی نیز به نوبه خود،درون تکیه گاه هایی قرار دارد که در بدنه ژیروسکوپ تعبیه شده و میتواند داخل آنها حرکت دورانی داشته باشد.برای اندازهگیری حرکت های محور چرخش حول دو محور طوقه داخلی و خارجی از نوع حس کننده-که در امتداد این محور ها سوار شدخ است-استفاده میشود.همچنین برای ایجاد حرکت های عمدی و مشخص و اندازه گیری شده محور رخش حول این دو محور،از وسایل محرکه مختلفی مانند مولد گشتاور استفاده میشود.
3-2-ژِیروسکوپ یک درجه آزادی
ژیروسکوپ یک درجه آزادی،نوع تکمیل شده ژِیروسکوپ دو درجه آزادی بوده و پس از آن به وجود آمده است.درین نوع ژیروسکوپ،سه محور متعامد مشخص وجود دارد که عبارتند از محور ورودی(که بدنه حول آن دوران میکند)محورخروجی(که محور دوران طوقه نسبت به بدنه است)و محور چرخش در ابتدا این سه محور کاملا بر هم عمودند.روتور این نوع ژیروسکوپ،به جز حرکت حول چرخش،تنها میتواند حول یک امتداد دیگر یعنی امتداد محور طوقه داخلی،دوران نماید(نسبت به بدنه جایرو)ژیروسکوپ سک درجه آزادی را میتوان در حالت کلی به سه دسته تقسیم کرد:
ژیروسکوپ های سرعتی:درین نوع،عامل بازگرداندن طوقه مجموعه دوار به وضعیت اولیه،سک نصر الاستیک مانند فنر است و برای تعیین سرعت زاویه ای وسیله نقلیه ای-که ژیروسکوپ روی آن سوار شده-بکار مسرود و در چنین حالتی،محور ورودی عمود بر دو محور چرخش و طوقه است.
ژیروسکوپ های انتگرالی: درین نوع،عامل اصلی مقاومت در برابر دوران طوقه مجموعه دوار حول محور خودش نسبت به بدنه ژیروسکوپ،گشتاور ناشی از دمپینگ سیالی با لزجت بالا است و برای اندازه گیری جابجایی دورانی بکار میرود.درین ژیروسکوپ،چون مجموعه دوار در یک سیال شناور است،اصطکاک تکیه گاه های محور خروجی کاهش میابد و در نتیجه خطای ژیروسکوپ کم میشود.
ژیروسکوپ های مقید: چنانه در زیروسکوپ انتگرالی از سیال با لزجت کم و یا گاز استفاده میشود،درین صورت واکنش قابل توجهی به عنوان گشتاور ناشی از دمپینگ سیال نداریم و تنها عاملی که سعی میکند از خارج شدن طوقه از وضعیت اولیه جلوگیری کند،واکنش اینرسی مجموعه دوار است.به چنین ژیروسکوپ هایی،ژیروسکوپ مقید میگویند.
4-تقسیم بندی ژیروسکوپ ها
علاوه بر تقسیم بندی بر حسب تعداد درجات آزادی،ژیروسکوپ ها را میتوان بر حسب نوع کاربرد نیز تقسیم بندی نمود.براین مبنا،ژیروسکوپ ها به چهار رده تقسیم میشوند.
4-1-ژیروسکوپ هایی که در بخش هدایت و ناوبری کاربرد دارند:
وظیفه اصلی این ژیروسکوپ ها،ایجاد امتداد هایی معین در فضای اینرسی است.این نوع ژیروسکوپ ها،بسیار دقیق بوده و توانایی حس کنندگی بالایی دارند.خطای آنها کم بوده و بیشتر در هواپیما ها،بالگردها،فضا پیماهاو موشک های دوربرد به کار میرود.
4-2-ژیروسکوپ هایی که در بخش پایداری و کنترل بکار میرود:
وظیفه این نوع ژیروسکوپ ها،حس کردن و کنترل حرکات زاویه ای است.این ژیروسکوپ ها نیاز به دقت های بکار رفته در ژیروسکوپ های نوع4-1 را ندارد.این نوع ژیروسکوپ ها در هواپیماها و موشک ها بکار میرود که البته وظیفه آنها نسبت به ژیروسکوپ های هدایت و ناوبری متفاوت است.
4-3-ژیروسکوپ هایی که در درگیری،هدف یابی و در پاییداری و کنترل آنتن وسائل فضایی بکار میروند:
این نوع ژیروسکوپ،در موشک هایی که صفحه رادار آنها روی هدف قفل میشود و به این ترتیب،موشک را تا رسیدن به هدف هدایت میکند،کاربرد دارد.
4-4-ژیروسکوپ هایی که برای تجزیه تحلیل اطلاعات پروازی(در حین پرواز یا پس از آن)بکار میرود.
5-انواع ژیروسکوپ
5-1-ژیروسکوپ های DTG:
این ژیروسکوپ که بر اساس اندازه حرکت زاویه ای عمل میکند،تقریبا در سال 1960 ابداع شد.درین ژیروسکوپ،عامل اصلی دوران،یک موتور الکتریکی است که محور دوار آن توسط زوج میله دیگری با خاصیت فنر پیچشی دارند-به طوقه متصل شده است.خود طوقه نیز توسط زوج میله دیگری با خاصیت فنرپیچشی به روتور-که بر خلاف انواع پیشین در قسمت بیرونی طوقه قرار دارد-متصل است.خاصیت این دو زوج میله های فنری این است که در یک سرعت خاص از دوران-که به آن حالت تشدید میگویند-عملکرد آنها به گونه ای است که دستگاه مانند یک ژیروسکوپ روتور آزاد عمل میکند.این ژیروسکوپ ها از نظر ابعاد بسیار کوچک و سبک هستند.
5-2-ژیروسکوپ های لیزری:
این ژِروسکوپ،بر خلاف ژیروسکوپ های قبلی دارای هیچ جسم تحرکی که ایجاد اندازه حرکت خطی یا زاویه ای کند نیست.لکن از آنجا که کاربرد آن شبیه ژیروسکوپ های معمولی برای اندازه گیری دوران است،آن را در زمره ژیروسکوپ های رده بندی میکنند.درین ژیروسکوپ از دو پرتو نورلیزر در یک مسیر بسته و در دو جهت مخالف استفاده میشود.نخستین نمونه تجاری آن در هواپیماهای بوئینگ 757-756و ایرباس310 بکار رفته است.مزیت آن،درقابلیت اطمینان بیشتر،دامنه دینامیکی وسیع ترو مقاومت خوب در مقابل شتاب های زیاد است.
5-3-ژیروسکوپ های فیبر نوری:
این ژیروسکوپ ، تحقق آخرین اندیشه های بشردر ساخت ژیروسکوپ است.چرا که در نوع خود کوچک بوده و بطور آنی روشن میشود،عمر طولانی دارد،احتیاجی به خدمات نگهداری نداشته و ارزان است.همچنین احتیاج به سامانه تعلیق طوقه ای ندارند.مبنای عملکرد این ژیروسکوپ،شبیه ژیروسکوپ لیزری است،با این تفاوت که در آن به جای لیزر از یک نور پولاریزه استفاده میشود.این فناوری در اواسط دهه ی 1970 در دانشگاه یوتای آمریکا ابداع شد.



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» تشخيص و كنترل سكته مغزي با فناوري «سونار»!

يك تيم متشكل از راديولوژيست‌ها و متخصصان بازنشسته سونار نيروي دريايي آمريكا از فناوري سونار براي ساخت يك دستگاه جديد استفاده كرده‌اند كه به شناسايي و تشخيص و نظارت سريعتر بر سكته مغزي كمك مي‌كند.

به گزارش ایسنا، اين دستگاه قابل پوشش در ناحيه سر كه با يك كنسول مبتني بر لب‌تاپ قابل حمل تركيب شده، قادر است گونه‌هاي مختلف سكته و جراحات مغزي را شناسايي و محل آن را مشخص كند،‌ جريان طبيعي خون را از شرايط تهديد كننده حيات تميز داده و در چند دقيقه تشخيص اوليه را منتقل مي‌كند.

سكته مغزي سومين عمل مرگ‌ومير در آمريكا و عامل اصلي معلوليت است. سكته مغزي زماني اتفاق مي‌افتد كه يك لخته خون مانع حركت خون شده يارگها پاره مي‌شوند و جريان خون در بخشي از مغز را مختل مي‌كنند.

اين دستگاه از تعدادي حسگر براي اندازه‌گيري جريان خون در مغز استفاده مي‌كند. هر نبض مغز به يك موج فشار منجر مي‌شود كه از رگهاي خوني كه از همه طرف به سمت خارج كشيده‌ شده‌اند نشات مي‌گيرد. هنگامي كه اين موج با جمجمه اصابت مي‌كند، سرعت مي‌گيرد. اين دستگاه اين سرعت را اندازه‌گيري كرده و ثبت مي‌كند.

به گفته اين دانشمندان، ‌همانطور كه سونار صداي وال‌ها و ساير موجودات را از صداي كشتي‌ها تشخيص مي‌دهد، ‌اين دستگاه نيز مي‌تواند ناهنجاري‌هاي مغزي مانند آنوريسم، اختلالات شرياني، سكته مغزي ايسكميك و آسيب‌هاي مغزي پس از سوانح و ساير اختلالات را تشخيص دهد.



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» انواع سونار:

انواع سونار:

سونار دو نوع است :
(سونار فعال)Active Sonar
(سونار غیر
فعال)Passive Sonar

سونار فعال ( محدوده پژواک ):

سیستم سونار فعال ، مثل ماهی یابها ، صداهای پژواک و سونارهای نظامی یک
پالس صدا را می فرستند و منتظر پژواک آن می مانند. در سیستم سونار فعال منبع مانند
یک دریافت کننده عمل میکند.

معادله سونار فعال:

معادله باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

- بلندی شدت منبع صدا (مرتبه منبع)

- انتشار صدا و میرایی هنگامی که پالس صدا از سونار به سوی هدف حرکت
میکند(اتلاف حرکتی)

- مقدار صدای منعکس و برگردانده شده به سمت سونار توسط هدف (توانایی
هدف)

- انتشار صدا و میرایی هنگامی که پالس منعکس شده به سوی دریافت کننده
برمیگردد(اتلاف حرکتی)

- پارازیتهای زمینه در دریافت کننده(مرتبه پارازیتها)

- عبارتها در معادلات سونار بر حسب دسیبل هستند و با یکدیگر جمع میشوند
تا معادلات سونار را بوجود آورند.

عملکرد سونار فعال:

سونار فعال با ایجاد پالس های صوتی (معروف به پینگ) ، وسپس گوش دادن به
پالس بازگشتی عمل میکند . برای تشخیص فاصله از هدف ، شخص می تواند مدت زمان بین
دریافت و ارسال پالس را اندازه گیری کند. برای اندازه گیری جهت و راستای هدف می
توان از هیدروفونیک های متعدد استفاده کرده ، و سپس زمان دریافت پالس توسط هر یک از
این هیدروفون ها را اندازه گرفت ، و با مقایسه این زمان ها به راحتی می توان جهت و
راستای هدف را تعیین نمود .

دو مورد استفاده از سونار فعال:

- اندازه گیری عمق دریا ( عمق سنجی آکوستیکی )

- اندازه گیری مسافت بین دو پاسخگر

سونار غیر فعال:

سیستم سونار غیر فعال علاوه بر دریافت پژواک های منعکس شده از اهداف ،
به صداهای تولید شده توسط وال ها ، آتش فشان ها ، زیردریایی ها و منابع دیگر
صداهای زیر آب می پردازد.

معادله سونار غیر فعال:

معادله باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

- بلندی شدت منبع صدا (مرتبه منبع)

- انتشار صدا و میرایی هنگامی که پالس صدا از منبع به سوی دریافت کننده
ای که آن را تشخیص میدهد ، حرکت میکند(اتلاف حرکتی)

- پارازیتهای زمینه در دریافت کننده(مرتبه پارازیتها)

- ویژگیهای دریافت کننده

دو مورد استفاده از سونار غیر فعال:

- عملیات جاسوسی

- مسیریابی اهداف ( آنالیز مسیر هدف )

سونار در جنگ:

ناوگان ها ی مدرن امروزی به طور گسترده از سونار استفاده می کنند. دو
نوع سوناری که در مباحث قبلی مطرح شد ( سونار های فعال و غیر فعال ) به طور مکرر
مورد استفاده قرار می گیرند. زمینه فعالیت های این
رادار ها بسته به نوع موقعیت ناوها و زیردریایی ها تغییر می کند و بسته به نوع
عملکرد نظامی در زمینه های مختلف باهم تفاوت می کنند.

سونار فعال در جنگ:

سونار های فعال زمانی که بتوانند موقعیت هدف را به خوبی تشخیص دهند
بسیار مفید هستند . عملکرد سونارهای فعال مشابه رادار می باشد . پالس صوتی ارسال می
شود سپس امواج صوتی در تمامی مسیرها شروع به حرکت می کنند . زمانی که این امواج به
زمین برخورد میکنند امواج برخوردکننده در تمام جهات بازتابیده می شوند و بعضی از
سیگنال های بازتابیده شده به سنسور سونار فعال میرسند . این سیگنال های بازتابیده
شده تکنیسین های سونار را قادر می سازد تا به شناسایی پارامتر هایی از قبیل فرکانس
سیگنال انرژی سیگنال رسیده شده عمق درجه حرارت آب و درنتیجه موقعیت هدف بپردازند.

معایب سونار فعال در جنگ:

استفاده از سونارهای فعال در عملیات نظامی بسیار خطرناک است زیرا به
راحتی توسط ناوها و زیردریایی های دیگر قابل شناسایی است. برای اینکه بفهمیم نوع
سونار ساتع کننده انرژی چیست کافی است تا به سیگنال صوتی ناشی از سونار گوش فرا
دهیم (معمولا با استفاده از فرکانس سیگنال های رسیده شده به سنسور ) . در نتیجه با
استفاده از انرژی دریافتی می توان موقعیت رادار را شناسایی کرد .

سونارهای فعال قادر به شناسایی اهداف دریک فاصله معین می باشند اما مشکل
این است که این رادار توسط شناساگرهای دیگر در فواصل چندین برابر فاصله شناسایی این
سونارها قابل شناسایی هستند .

پوشش های ضد سونار جهت استتار زیردریایی ها:

امواج صوتی از بین بسیاری از محملها مانند هوا مایع و گاز میتواند عبور
کند . هر محمل مکانیزم متفاوتی برای عبور صدا از خود دارد . بسته به اینکه صدا از
چه محملی عبور میکند از ابزارهای متفاوتی برای شناسایی آن استفاده میشود . رادار با
استفاده از امواج مایکروویو سفینه ها و سونار با استفاده از امواج صوتی زیر دریایی
ها را شناسایی میکند . مواد پوششی مخصوصی برای سطوح زیردریایی ها جهت جذب امواج یا
انتشار آنها استفاده میشود که این مواد جاذب مانع از انعکاس مجدد امواج سونار و
شناسایی زیردریایی ها میشود .



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» سونار چيست؟

 

واژه سونار به چه معناست؟ SONAR = Sound Navigation And Ranging سونار = ناوبري و تشخيص فاصله توسط صوت. 

تعريف سونار:

تكنولوژي است كه با استفاده از انتشار صدا در زير آب قادر به شناسايي ديگر ناوها و كشتي هاست.

تاريخچه سونار:

در سال 1906، اولين سونار غير فعال جهت شناسايي توده هاي يخ توسط لوييس نيكسون اختراع گرديد. در جنگ جهاني اول به علت نياز به شناسايي اهداف دريايي تمايل به استفاده از سونار افزايش يافت. پاول دانكوين فرانسوي به همراه كنستانتين چلوسكي روس موفق به اختراع اولين سونار فعال در سال 1915 شدند. اگر چه مبدل هاي پيزوالكتريك نسبت به اين سونار ترجيح داده شدند، اما در جاي خود اين نوع سونارها آينده روشني را در علم رادار شناسي باز كردند. در سال 1916 زير نظر بخش تحقيقاتي و اختراعات ناوگان دريايي بريتانيا، رابرت بويل(فيزيك دان كانادايي)، پروژه اي را بر عهده گرفت و با تشكيل كميته تحقيقاتي تشخيص ضد زير دريايي، ASDIC موفق به ساخت نمونه ي آزمايشي شدند كه با نام شناخته شد. درسال 1918 انگليس و ايالات متحده متفقا موفق به ساخت سيستم هاي مجهز به سونار فعال گشتند، و در سال 1923 توليد اين نوع سيستم ها به طور رسمي آغاز گشت. پس از جنگ جهاني دوم ناوگان آمريكا اقدام به توليد كشتي ها و زير دريايي هاي كه داراي فناوري معروف به ماهي كوچك بودند، كرد.

تفاوت سونار با رادار:

رادارها امواج الكترو مغناطيسي به ‌كار مي ‌برند، و سونارها از امواج فراصوتي، كه مانند امواج صوتي، ولي داراي بسامد بسيار بالا هستند استفاده مي‌ كنند. امواج فراصوتي هم مانند امواج صوتي و نور بازتابش مي‌ شوند. به كمك اين امواج بازتابش شده ي نقشه ي سطح زير درياها و جاي پستي و بلندي ‌ها كاملاً مشخص مي ‌شود.

شرط عملكرد سيستم سونار:

نسبت سيگنال به پارازيت مشخص مي كند كه آيا سونار مي تواند سيگنال هايي را در حضور پارازيت هاي زمينه در اقيانوس مشخص كند يا خير. براي اين كار مواردي از جمله مرتبه منبع، انتشار صدا، جذب صدا، اتلاف در انعكاس، صداهاي محدود و ويژگي هاي دريافت كننده در نظر گرفته مي شود.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» زيردريايي دلتا 4

زيردريايي دلتا 4

زیر دریایی دلتا 4 جزو زیر دریاییهای استراتژیک ( قادر به پرتاب موشک قاره پیما ) روسیه محسوب میشود که مانند دلتا 3 ، در دوران جنگ سرد و رقابت تسلیحاتی اتحاد جماهیر شوروی با امریکا ساخته شد و اولین فروند ان در سال 1985 تحویل نیروی دریایی شوروی گردید . می توان گفت در سالهای ساخت و تحویل این موشک که تنش زیادی بین امریکا و شوروی ایجاد کرد ، امریکا عملا زیردریایی قابل رقابت با این زیردریایی را نداشت .
این زیردریایی دارای سیستم پرتاب موشک D- 9RM می باشد که ان را قادر به حمل و پرتاب 16 موشک بالستیک میکند . موشکهایی که این زیردریایی حمل می کند از نوع R-29RM با سوخت مایع است که هر موشک حامل 10 کلاهک هسته ای 100 کیلو تنی میباشد و موشک RSM-54 (SS-N-23) .
از ویژگیهای این زیردریایی ، قابلیت پرتاب همزمان هر 16 موشک است .
برتری این زیر دریایی نسبت به مدلهای قبل اینست که میتواند در هر شرایط نسبت به هدف ( بدون زاویه خاص یا سمت گیری نسبت به هدف ) موشک خود را شلیک کند و مشخصه و برتری دیگر ان امکان پرتاب موشکهای بالستیک درعمق 55 متری و در حال حرکت با سرعت 5-6 گره است .
این زیر دریایی مجهز به اژدرموشکهای TRV-671 RTM است که از 6 مقر اژدر با کالیبر 533 میلیمتر از زیردریایی شلیک میشوند . بر خلاف مدل قبلی یعنی دلتا 3 ، مدل دلتا 4 دلفین قادر به پرتاب انواع اژدرها و اژدر موشکها و انواع اژدرهای ضد زیر دریایی است .
دلتا 4 مجهز به سیستم کامپیوتری پیشرفته "Omnibus-BDRM" می باشد که قادر است تمام سیستمهای رزمی ان را هم زمان کنترل کند ( مانند شلیک اژدرها و موشکها ) و فرمان اتش بدهد .
سیستم "Shlyuz" نیز سیستم پیشرفته ناوبری این زیر دریایی است که باعث بهبود دقت هدایت در اعماق زیاد میشود . همچنین زیردریایی مجهز به انتنهای ماهواره ای برای دریافت و ارسال پیام در اعماق زیاد میباشد . سیستم هیدرواکوستیک "Skat- VDRM" نیز در این زیردریایی وجود دارد . بدنه زیردریایی مانند دلتا 3 دارای جدار دولایه می باشد و اقداماتی در این زیردریایی صورت گرفته تا صدای تولیدی ان تا حد امکان کاهش پیدا کند .
از دیگر امکانات ان میتوان به پر کردن سریع مقر اژدرها به صورت اتوماتیک و حمل موشک ضد کشتی استار فیش (SS-N-15 Starfish ) است .
در ضمن زیردریایی قادر به حمل موشک اتمی RSM-54 Makeyev هم میباشد که حدود 8300 کیلومتر برد و 4 کلاهک 100 کیلو تنی است .
زیر دریایی مشابه ان در نیروی دریایی ایالات متحده کلاس 726 اوهایو میباشد .
تعداد فعال این زیر دریایی در حال حاضر 5 فروندند که همگی در اسکادران 13 در دریای شمال خدمت می کنند . و اولین سری از اون در سال 1985 تحویل ناوگان شوروی شد .

مشخصات :

وزن روی اب : 11740 تن
وزن زیر اب : 18200 تن
سرعت : 13-14 گره روی اب و 22-24 گره در زیر اب .
طول : 167 متر
عرض : 12.2 متر
ابخور : 8.8 متر
موتور : دو راکتور اتمی با توربینهای بخار که در مجموع 60 هزار اسب نیرو تولید میکنند و دو پروانه 7 تیغه در انتهای زیردریایی را به حرکت در می اورند .
پرسنل : 130 نفر

تسلیحات :

16 موشک بالستیک RSM-54 (SS-N-23) با برد 4900 ناتیکال مایل معادل 9080 کیلومتر و 10 کلاهک 100 کیلو تنی .
6 مقر اژدر 533 میلیمتر از نوع VA-111 با قابلیت حمل 12 اژدر که هر اژدر سرعتی معادل 200 کیلومتر بر ساعت دارد
حداکثر عمق عملیاتی : 400 متر

تجهیزات الکترونیک :

سیستم کنترل رزمی "Omnibus-BDRM" که شرح داده شد .
سیستم ناوبری "Shlyuz" که شرح داده شد .
سیستم هیدرو اکوستیک "Skat- VDRM"
آنتنهای ماهواره برای ارسال و دریافت پیام
سونار
دو انتن برای شنود ارتباطات رادیویی .



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
»

سری زیردریایی‌های استراتژیک Type 094 (ناوگان زیرسطحی چین 5

سری زیردریایی‌های Type 094 (یا Type 09-IV کد ناتو: Jin class) دومین نسل از زیردریایی‌های اتمی با قابلیت شلیک موشک بالستیک "SSBN" ناوگان PLAN محسوب‌می‌شوند، که در واقع جانشین زیردریایی‌ SSBN کلاس Xia یا Type 092 که در سال 1983 وارد خدمت‌شده،خواهندشد. زیردریایی‌های Type 094 توسط موسسه‌ی تحقیقاتی طراحی شناورهای دریایی CSIC’s Wuhan (موسسه‌ی 719) واقع در استان Hubei طراحی‌شده‌اند. ساخت زیردریایی‌ها توسط کارخانه‌ی ساخت شناورهای سنگین CSIC’s Bohai واقع در Huludao از استان Liaoning انجام‌شده‌است.
ساخت اولین زیردریایی از این کلاس در سال 1999 شروع شد و در ژولای سال 2004 به‌‌آب ‌انداخته‌شد. احتمالا ساخت دومین زیردریایی در سال 2002 آغاز شده و در سال 2007 به‌‌آب انداخته‌شده‌است. سازمان اطلاعاتی نیروی دریایی ایالات متحده ONI قبلا ساخت این زیردریایی‌ها را پیش‌بینی کرده‌ و اعلام کرده بود جمهوری خلق چین جهت تقویت قدرت اتمی/بالستیک زیرسطحی خود نیاز به 5 فروند زیردریایی اتمی دارد تا در هر زمان یکی از آنها آماده‌ی شلیک ‌موشک‌های خود باشد.
زیردریایی‌های Type 094 SSBN تا حد زیادی به زیردریایی‌های اتمی/تهاجمی Type 093 شباهت‌دارند به همین دلیل گمان می‌رود هر دو کلاس بر یک اساس و مبنا طراحی‌شده‌‌باشند. دیسپلیسمنت زیردریایی‌ها در حالت غوطه‌ور 8000 تا 9000 تن برآورد می‌شود. انتظار می‌رود زیردریایی‌های این کلاس کم صداتر از زیردریایی Type 092 باشند و حسگرهای پیشرفته‌تری بر روی آن نصب شده‌باشد. بنابر بعضی گزارشات ساخت و توسعه‌ی زیردریایی‌های Type 092 و Type 094 با مساعدت شرکت روسی طراحی زیردریایی‌های اتمی Rubin Central Design Bureau انجام‌شده‌است.
در تصاویر منتشرشده تعداد 12 مقر شلیک موشک بالستیک در پشت برجک زیردریایی دیده‌می‌شود که در دو ردیف شش‌تایی و در عرشه‌ای برجسته قراردارند. این زیردریایی‌ها قادر به شلیک موشک‌های بالستیک JL-2 (چيني: Julang-2، کد ناتو: CSS-NX-4) هستند. موشک JL-2 از مشتقات موشک زمینی بالستیک، بین‌قاره‌ای و سوخت جامد DF-31 محسوب‌می‌شود. گفته‌می‌شود برد این موشک‌ها 8000 کیلومتر است و قادر است چند هدف را با استفاده از سه کلاهک هسته‌ای خود مورد اصابت‌قرار‌دهد. به هر حال چیزی مشخص است این است که پروژه‌ی ساخت توسعه‌ی این موشک‌ها هنوز در حال اجراست. طبق گزارشات برخی منابع در میانه‌ی سال 2004 آزمایش موشک ناموفق بود.
طبق تصاویر ماهواره‌ای که چند سال پیش منتشر شدند یکی از زیردریایی‌ها در لنگرگاه کارخانه‌ی Bohai قرارداشت و دیگر زیردریایی که به صورت لکه‌ای در زیر آب مشخص است در پورت نظامی Xiaopingdao واقع در استان Liaoning قراردارد. در ماه آپریل سال 2008 وب‌سایت فدراسیون دانشمندان ایالات متحده FAS.org اعلام کرد که زیردریایی جدید کلاس Jin ناوگان PLAN در پایگاه دریایی در نزدیکی شهر Sanyang واقع در جنوب جزیره‌ی Hainan قراردارد.

خصوصیات

(با توجه به مخفی کاری شدید چینی‌ها سایت‌های مختلف آمار مختلفی ارائه‌دادند.)
تعداد: وجود حداقل دو فروند تایید شده است.
طول: 140 متر
قطر: 10 متر
آبخور: 8 متر
دیسپلیسمنت: 8000 تا 9000 تن (گلوبال سکیوریتی :1000 تا 12000 تن)
سرعت: 20 گره
برد عملیاتی: نامحدود
تسلیحات: 12 مقر موشک JL-2 و شش مقر اژدر در دماغه
پیشران: راکتور اتمی .

زيردريايي تهاجمي 671 RTM Victor III

ویکتور 1 طوری طراحی شده بود که بتواند با سرعت زیادی در زیر اب حرکت کند . همچنین این زیردریایی دارای 2 پروانه دوتیغه کوچک در قسمت پاشنه زیردریایی بود تا برای ماموریتهای با سرعت پایین و بی صداتر از انها استفاده کند . این کلاس دارای 2 مقر مخصوص اژدر با کلاهک اتمی نیز بود .
پس از این کلاس قرار بود ویکتور 2 در توسعه و ادامه ویکتور 1 ساخته شود . این کلاس نسبت به کلاس قبل دارای تسلیحات و تجهیزات بیشتری بود و به ان سیستمهای کنترل اتش نیز اضافه شده بود . این کلاس دارای 8 بخش بود . انبار اژدرها – غذاخوری – بخش راکتور – بخش توربین – بخش توربو ژنراتور – بخش خوابگاهها – و بخش فرماندهی
اما بنا بر مشکلاتی این کلاس ساخته نشد .
پس از مسکوت ماندن این طرح ، در اواسط دهه 80 مجددا تصمیم به ادامه این طرح گرفته شد اما در ان تغییراتی به وجود امد و ان را نسبت به طرح قبلی مجهز تر نمودند و نام انرا
671 RTM Victor III گذاشتند .
طول ان نسبت به مدلهای قبلی طویل تر شد و در ساخت بخشهای درونی ان سعی شد با ایزوله کردن انها صدای ان بخشها را کاهش دهند خصوصا بخش مربوط به توربینها . همچنین در طراحی تمامی سیستمهای الکترونیکی ، ناوبری و رادیویی و دیگر تجهیزات ان بهبود صورت گرفت .
بدنه تمام ویکتور 3 ها 2 جداره است . اگرچه برخی منابع خبراز 8 بخش در این زیردریایی میدهند مانند ویکتور2 اما برخی منابع نیز به 9 بخش داخلی در زیردریایی اشاره کرده اند .
لایه بیرونی زیردریایی از مواد انتی هیدرواکوستیک برای کاهش احتمال کشف توسط سونار پوشیده شده اند . در حال حاضر 4 فروند از این کلاس در حال خدمتند که بین 1988 تا 1992 وارد ناوگان شده اند .

مشخصات

وزن روی اب : 5200 تن
وزن زیر اب : 7250 تن
سرعت روی اب : 18-20 گره
سرعت زیر اب : 29-30 گره
ابعاد
طول : 107.2 متر
عرض : 10.8 متر
ابخور : 8 متر

موتور

در راکتور OK-300 VM-4 به توان مجموع 75 مگاوات و قدرت 30 هزار اسب بخار
حداکثر عمق : 400 متر
استقامت در دریا: 80 روز بدون سوپلای یا 1215 ساعت کار با تمام قدرت
پرسنل : 100 نفر

تسلیحات

دو موشک انداز SS-N-15 Starfish یا دو SS-N-21 کروز
شش SS-N-16 Stallion یا شش P-100 Oniks/SS-N-22 Sunburn
دو مقر اژدر 533 میلیمتری
4 مقر اژدر 650 میلیمتری
2 مقر BA-111 Schkval
36 مین در صورت حمل نکردن اژدر

الکترونیک

رادار زمینی MRK-50
رادار زیر ابی MG-29
سیستم ناوبی ماهواره ای Tsunami-B
انتهای مخابراتی PZKG-10 و Kiparis, Anis, Sintez
پریسکوپ های فرماندهی Vodopod
سیستم های کنترل اتش MGK-400
سونار active/passive مدل Akula flank
سیستم تشخیص مینهای دریایی MG-24
سیستم ESM/ECM2 MG-74
UUV با سونار MT-70 .

زیردریایی‌های اتمی تهاجمی Type 093

سری زیردریایی‌های Type 093 (کد ناتو: Shan Class طبقه‌بندی چین: 09-III) نسل دوم از زیردریایی‌های اتمی تهاجمی SSN"" چین محسوب می‌شوند که جایگزین زیردریایی‌های Type 091 (کلاس Han) خواهند‌شد. این زیردریایی‌ها توسط موسسه‌ی تحقیقاتی طراحی شناورهای دریایی Wuhan (معروف به موسسه‌ی 719) واقع در استان Hubei طراحی شده‌است. کار ساخت توسط شرکت کشتی‌سازی Bohai واقع در Huludao از استان Liaoning انجام‌شده‌است. طبق آخرین اطلاعات منتشر شده هم‌اکنون دو زیردریایی از این کلاس به آب انداخته‌شده‌اند.
جمهوری خلق چین پروژه‌ی ساخت نسل دوم از زیردریایی‌های SSN خود را حوالی سال 1980 شروع کرد اما تا قبل از سال 1990 پیشرفت چندانی در اجرای پروژه حاصل‌نشد. البته این احتمال به صورت قوی وجود دارد که یکی از نهادهای اصلی طراحی زیردریایی روسی و شرکت طراح Rubin در انجام پروژه به جمهوری چین کمک کرده‌باشند. میزان همکاری شرکت Rubin مشخص نیست اما به نظر می‌رسد این همکاری در حل مشکلات اصلی و مهم زیردریایی بوده‌است که شامل کمک در ساخت بدنه، نصب موتور و سایر ماشینری، طراحی سیستم کنترل آتش و سیستم جنگ‌افزاری و اقدام متقابل می‌شود.
ساخت زیردریایی اول Type 093 حوالی سال‌های 1995 تا 1996 و به صورت کاملاً سری در کارخانه‌ی Bohai آغازشد. اولین زیردریایی در دسامبر سال 2002 به آب‌انداخته‌شد، بعد از انجام آزمایشات دریایی مختلف که 4 سال طول کشید؛ این زیردریایی در دسامبر 2006 رسما به ناوگان زیرسطحی PLAN پیوست. زیردریایی دوم حوالی سال 2003 به آب‌انداخته‌شد و احتمالا در سال 2007 وارد خدمت شده‌است. (تاریخ دقیق بیان نشده.) موجودیت این پروژه‌ای در سال 2003 توسط پنتاگون اعلام شد. دفتر اطلاعات نیروی دریایی ایلات متحده و پنتاگون پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال 2010 PLAN مجهز به تعداد 3 تا 4 فروند از این زیردریایی‌ها خواهدشد در حالی که منابع دیگر پیش‌بینی کرده‌اند این تعداد 6 تا 8 فروند خواهدبود.
در طول یک نمایشگاه در پکن که به مناسبت هشتادمین سالگرد تاسیس PLAN دایر شده‌بود، تصاویری مبهم از زیردریایی‌های Type 093 SSN به نمایش عمومی درآمد. بعدها مجله‌ی دریایی شناورهای مدرن پکن تصاویری دیگر از این زیردریایی در شماره‌ی ماه آگوست خود منتشرکرد.
پیش‌بینی می‌شود زیردریایی‌های Type 093 SSN دارای دیسپلیسمنت (وزن) حدود 6000 تا 7000 تن باشد. بر اساس تصاویر منتشرشده بدنه‌ی زیردریایی طرحی قطره‌ای شکل دارد و دو باله‌ی هیدروپلین در دوطرف برجک و 4 باله‌ی دیگر در انتهای زیردریایی وجود دارد. سیستم سونار زیردریایی سیستمی پیچیده‌است که از یک سونار نصب‌شده در دماغه و سونار H/SQC-207 نصب شده در بدنه تشکیل‌شده‌است. به نظر می‌رسدسه سونار H/SQC-207 در بدنه نصب‌شده‌باشند.
زیردریایی‌های Type 093 دارای شش جایگاه اژدر 533 هستند که 4 مقر در قسمت فوقانی و دو مقر دیکر در قسمت زیرین زیردریایی قراردارند؛ به احتمال قوی این زیردریایی‌ها قادر به شلیک انوع مختلفی از موشک‌های ضد واحدهای سطحی و اژدرهای ضدزیردریایی روسی و یا چینی خواهندبود. از این مقرها می‌توان جهت شلیک موشک ضدکشتی چینی YJ-82 نیز استفاده‌کرد، این موشک دارای سیستم هدایت از داخل است و از سوخت جامد استفاده‌می‌کند. حرکت آن به شیوه ی Sea Skimming بوده و برد آن 42 تا 80 کیلومتر و سرعت آن 0.9 ماخ است. سر جنگی موشک 165 کیلوگرم بوده و از یک فیوز تاخیر مجاورتی استفاده‌می‌کند. برخی اخبار مبنی توانایی زیردریایی در استفاده‌ از موشک‌های کروز حمله به اهدف زمینی LACM وجود دارد اما این خبر تایید نشده‌است.
براساس برخی شایعات زیردریایی‌های Type 093 بر اساس زیردریایی‌های اتمی تهاجمی روسی کلاس Victor III ساخته‌شده‌است، اما شباهت چندانی بین دو زیردریایی دیده ‌نمی‌شود. به هر حال احتمال استفاده از فن‌آوری روسی در ساخت زیردریایی‌ها رد نمی‌شود.
گفته‌می‌شود زیردریایی‌های کلاس شانگ در بعضی قابلیت‌ها مانند میزان صدا همانند زیردریایی آمریکایی کلاس Los Angeles عمل‌می کند اما نسبت به زیردریایی‌های کلاس Seawolf و Virginia در سطح پایین‌تری قراردارد. به هر حال زیردریایی‌های این کلاس نمایشی از قدرت اتمی زیرسطحی جمهوری خلق چین محسوب می‌شوند که می‌توانند تهدید اصلی برای نیروی دریایی کشورهای همسایه‌ی چین و در درجه‌ی بعد اقدام متقابل این کشور در برابر نیروی دریایی ایلات متحده محسوب شوند.

ویژگی‌های تخمینی

طول: 110 متر
قطر: 11 متر
آبخور: 5/7 متر
دیسپلیسمنت(وزن): 8000 تا 6000 تن
حداکثر عمق حرکت: 400 متر
برد عملیاتی: نامحدود
سرعت: 35 گره
خدمه: 100 نفر
موشک‌: کروز حمله به اهداف زمینی LACM، موشک ضد کشتی YJ-82
اژدر: 6 مقر اژدر 533 میلیمتری
پیشران: راکتور اتمی از نوع HTGR "high-temperature gas-cooled nuclear reactor" .

زیردریایی‌های کلاس Song

زیردریایی Type 039 (کد ناتو: Song class) گونه‌ای از زیردریایی‌های دیزل الکتریک است که متعلق به PLAN "People Liberation Army Navy" می‌باشد. زیردریایی‌های این کلاس اولین زیردریایی‌هایی هستند که چینی‌ها خود به تنهایی اقدام به ساخت آن نموده‌اند که از اژدر‌های مدرن و پیشرفته استفاده می‌کند.

طراحی

این زیردریایی‌های اولین زیردریایی‌های تولید‌شده توسط جمهوری خلق چین می‌باشند که در واقع از مشتقات زیردریایی‌های کلاس Remo شوروی سابق می‌باشند. البته طرح این زیردریایی‌ها قدیمی است و مربوط به سال‌های جنگ‌جهانی دوم می‌شود؛ بنابراین چینی‌ها تصمیم گرفتند خودشان اقدام به طراحی زیردریایی بزنند؛ نتیجه‌ی تلاش‌های چینی‌ها زیردریایی‌های Type 039 می‌باشد.
این کلاس زیردریایی‌ها به گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که بتوانند هم واحدهای زیرسطحی و هم شناورهای دشمن را مورد هدف قرار دهند به همین دلیل از طرح بدنه‌ی قطره‌ای شکل جهت افزایش کارایی برخوردارند. این زیردریایی دارای تعداد 4 رادر (سکان) می‌باشد و از یک پروانه بزرگ اریب استفاده‌می‌کند. همچنین برای عملکرد سریعتر موتور الکتریکی این زیردریایی از دستگاه ایجاد شوک استفاده‌می‌کند. بدنه‌ی زیردریایی جهت استتار با مواد ضدسونار (همانند زیردریایی‌های کلاس کیلوی روسی) پوشانده‌شده‌است. البته پیشرفت پروژه‌ی این زیردریایی‌ها با مشکلاتی روبرو شد، چینی‌ها زمانی که اقدام به آزمایش اولین زیردریایی نمودند با این مشکل روبرو شدند. این مشکلات شامل صدای ایجادشده توسط زیردریایی و عملکرد آن در زیر آب بود، که البته با یک بازبینی در طراحی این مشکلات حل شدند.
بهسازی‌های انجام‌شده باعث تولید زیردریایی Type 039G شد و این زیردریایی به تولید انبوه رسید و هفت فروند از آن تولید شد که همگی آنها عملیاتی هستند. (این آمار در حال حاضر تغییر کرده آمار کامل رو تو قسمت لیست ببینید.) از بین بردن مشکلات طرح زیردریایی مربوط به برج هدایت پلکانی زیردریایی می‌شد که با برطرف‌شدن مشکل گونه‌ی G را ایجاد شد.
تا سال 2006 تعداد سه گونه از این زیردریایی‌ها ساخته‌شده‌اند. گونه‌ی اصلی Type 039، Type 039G و Type 039A. تفاوت اصلی مشهود بین سه گونه در برج هدایت آنهاست. به گونه‌ای که برج هدایت در گونه‌ی Type 039 پله‌ای است اما گونه‌ی Type 039G اینگونه نیست و Type 039A نیز برجی مشابه Type 039G دارد. اما سکان افقی دو گونه‌ی Type 039 و Type 039G با گونه‌ی Type 039A تفاوت دارد.

تسلیحات

تسلیحات اصلی گونه‌ی Type 039 اژدر 533 میلیمتری Yu-4 torpedo است؛ این اژدر، طراحی بومی دارد و سرعت آن برابر 74 کیلومتربرساعت است. این اژدر در واقع نمونه‌ی چینی اژدر روسی SAET-50 می‌باشد. این اژدر می‌تواند همانند نمونه‌ی روسی خود عمل کند. با این اژدر می‌توان اهداف سطحی را از فاصله‌ی 15 کیلومتری مورد هدف قرارداد. اژدر دیگر قابل استفاده در این زیردریایی اژدر هدایت‌شونده‌ی Yu-6 است که جهت هدف قراردادن اهداف زیرسطحی از آن استفاده‌می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد زیردریایی این کلاس قادر به شلیک موشک‌های ضدکشتی YJ-8 و موشک‌های کروز باشد که می‌تواند آنها را از مقر اژدرها شلیک کند و اهداف سطحی را از فاصله‌ی 80 کیلومتری مورد هدف قرار دهد. این موشک‌ها مافوق‌صوت بوده و دارای سرجنگی 165 کیلوگرمی می‌باشند. جهت انجام عملیات‌های مین‌گذاری، زیردریایی قادر به حمل 24 تا 36 مین دریایی‌ است. این مین‌ها را می‌توان از طریق مقر اژدر‌ها جاگذاری کرد.
همچنین زیردریایی Type 039 موشک‌های ASW ضدزیردریایی CY-1 را همانند زیردریایی‌های کلاس Yuan با موفقیت شلیک کرده‌است. البته وضعیت این موشک‌ها مشخص نیست چراکه هیچ اخباری مبنی بر تولید انبوه این موشک‌ها شنیده‌نشده‌است. موشک ضدزیردریایی CY-1 ASW دارای برد 10 مایل دریایی (18 کیلومتر) هستند.

سونار

سونار این زیردریایی‌ها از نوع سونار بسامد متوسط است که در دماغه‌ی زیردریایی نصب‌شده‌ که دارای حالت‌های فعال و غیرفعال است و از آن برای دو هدف جست‌و‌جو و حمله استفاده‌می‌شود. علاوه‌براین از این سیستم دارای جهت ارتباط مخابراتی زیرآبی استفاده‌می‌شود و در صورتی که اژدری به سمت زیردریایی شلیک شود سیستم پیش اخطار آن فعال می‌شود. این سیستم سونار در واقع ورژن چینی سونار فرانسوی Thomson-CSF TSM-2233 است. این سیستم قادر است همزمان تعداد 4 تا 12 هدف را رهگیری نماید، که البته این بستگی به روش استفاده از سیستم دارد. برای افزایش کارایی حالت غیرفعال سیستم، دو سونار دون بسامد فرانسوی Thomson-CSF TSM-2255 در دو پهلوی زیردریایی نصب‌شده‌اند که دارای برد حداکثر 30 کیلومتر بوده و قادر است همزمان 4 واحد را شناسایی و رهگیری نماید. همچنین یک سیستم سونار چینی غیر فعال و on board دیگر با نام H/SQG-04 به سیستم اضافه‌شده‌است. برای جست‌جوی سطحی زیردریایی مجهز به یک رادار باندI است.



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
»

زير دريايي تهاجمي كلاس "كيلو" ايران (ساخت روسيه)

زير دريايي روسي كلاس"كيلو" به وسيله دفتر طراحي‌هاي دريايي روبين واقع در "سن پترزبورگ" طراحي و نخستين بار در اوايل دهه 1980 ميلادي وارد خدمت شد.
پس از توليد اوليه، در مراحل بعدي انواع زيادي از اين نوع زير دريايي توسط روس ها توليد شد و آخرين نوع توليد شده اين زيردريايي، 877EKM و نوع 636 است كه در كارخانه كشتي‌سازي "آدميرالتي‌" در سن پترزبورگ ساخته شدند.
تاكنون تعدادي از زير دريايي هاي كلاس "كيلو" به به ايران، چين، هند، لهستان، روماني و الجزاير فروخته شده به طوري كه در حال حاضر 3 كشور چين، ايران و هند هركدام داراي 2،3 و 10 فروند زير دريايي 877EKMهستند‌.

طراحي زير دريايي كلاس "كيلو"

اين زير دريايي داراي سيستم جديد آزاد سازي گاز است و بدنه خارجي آن با نوعي كاشي‌ لاستيكي ضد امواج سونار پوشانده شده تا خطر رديابي آن كاهش پيدا كند.
زير دريايي "كيلو" داراي قدرت جابجايي 2300 تن آب به هنگام حركت در سطح و قدرت جابجايي 3950 تن آب به هنگام غوطه‌وري است‌.
سرعت اين زير دريايي به هنگام حركت در سطح آب 5/18 كيلومتر، هنگام غوطه‌وري 5/31 كيلومتر در ساعت و حداكثر عمق غوطه‌وري اين زير دريايي 300 متر ‌است‌.
برد زيردريايي مذكور 9 هزارو 654 كيلومتر در سطح آب (با سرعت 13 كيلومتر) و 5/643 كيلومتر در حالت غوطه‌وري( با سرعت 5/5 كيلومتر) است‌.

اژدرها

زير دريايي كلاس كيلو داراي 6 لوله پرتاب اژدر 533 ميليمتري و 18 اژدر سنگين است ‌كه معمولاً 6 اژدر در لوله‌هاي پرتاب و 12 اژدر در جايگاه هاي ويژه نگهداري مي‌شوند.
يك دستگاه خودكار سريع، اژدرها را در درون لوله‌هاي پرتاب جاي مي‌دهد و زير دريايي قادر است اژدرها را بطور همزمان عليه دو هدف بكار گيرد.
اين لوله‌ها قادرند اژدرهاي هدف يابي را كه داراي سيستم سونار فعال و هدايتگر تلويزيوني هستند را شليك كنند. اين سيستم به كاربران زير دريايي امكان مي‌دهد كه به طور مستقيم، مسير اژدر را به سوي يك هدف تعيين كنند. وزن اين اژدر 1820 كيلوگرم و وزن سر جنگي آن 205 كيلوگرم است‌.
زير دريايي مذكور همچنين قادر به پرتاب اژدرهاي هدف ياب " "UGSTبا برد 40 كيلومتر و عمق جستجوي 500 متر است‌ اين در حاليست كه از لوله‌هاي پرتاب اژدر زير دريايي "كيلو" مي‌توان براي رها كردن 24 مين دريايي نيز استفاده كرد.

موشك ها

زير دريايي "كيلو" داراي پرتاب كننده‌اي براي 8 فروند موشك سطح به هواي كوچك از نوع " استرلاـ3" يا "ايگلا" است‌.
اين موشك بوسيله دفتر طراحي‌"فاكل‌" واقع در "كالينينگراد" روسيه توليد مي‌شوند.
استرلاـ3 (با نام نات SN-N-8گيملت‌) موشكي با هدايت مادون قرمز اما سنگين‌تر است كه بردي معادل 5 كيلومتر و سرعتي معادل 65/1 برابر سرعت صوت دارد.
شناورهاي "كيلو" هندي همچنين مجهز به موشك‌هاي ضد كشتي "نوواتور" (4) 3M-54E1هستند كه از سيستم موشك روسي "كلاب اس" (Club-S) الگو برداري شده است. برد اين موشك 220 كيلومتر با سر جنگي به وزن 450 كيلوگرم است‌.
برخي گزارش هاي تائيد نشده كه توسط منابع غربي منتشر شده حاكي از مجهز بودن زير دريايي هاي "كيلو" ايران به موشك هاي Club-Sاست‌.

سونارها

اين زيردريايي ها به يك سونار از نوع MGK-400كه امواج منعكس شده از شناورهاي دشمن را دريافت مي‌كند مجهز هستند. به اين ترتيب كه سيگنال‌هاي سونارهاي فعال دشمن را رديابي كرده و امواج ارتباطي زير دريايي را شناسايي مي‌كند.
اين سونار داراي يك سيستم كانالي دوگانه است كه باعث كاهش اشتباه در عملكرد و بهبود رديابي امواج مي شود. اين سيستم داراي يك نشانگر بسامد (فركانس‌) جهت آسان كردن شناسايي هدف و همچنين يك رادار فعال با سيستم جداسازي اهداف است‌.

پيشرانه‌

زير دريايي "كيلو" از نوع 877EKM به يك موتور ديزل الكترونيك با دو ژنراتور ديزل 1000كيلوواتي و يك موتور پيشرانه با قدرت 5 هزار و 500 اسب بخار مجهز است‌.
اين موتورها به وسيله كارخانه "الكتروسيلا" و "كلومنسكي زاوود" روسيه ساخته شده‌اند. اين شناور همچنين يك موتور كم مصرف با قدرت 190 اسب بخار و دو سيستم پيشرانه رزرو (هميشه آماده‌) با قدرت 120 اسب بخار دارد‌.

زیردریایی 705 Alfa class

هدف از ساخت این کلاس درگیری و انهدام زیردریاییهای دشمن و کشتیهای جنگی انان و در صورت لزوم مقابله با نیروی ساحلی است .
این زیردریایی دارای یک پروانه و بدنه ای از جنس الیاژ تیتانیوم است که توسط موسسه متالورژی I.V.Gorynin طراحی شده بود . فلز تیتانیوم موجب کاهش خواص مغناطیسی شده و انعکاس امواج را کاهش میدهد اما نکته مهم این بود که بر خلاف انتظار زیردریایی ان طور که انتظار می رفت اکوستیک و بدون انعکاس نبود . پروژه زیردریایی در اواسط دهه 60 اغاز شده بود و در ابتدا فوق محرمانه بود . وزارت دفاع روسیه در جریان جنگ سرد قصد داشت تا زیردریایی تهاجمی قدرتمندی برای مقابله با حمله احتمالی زیردریاییهای امریکا بسازد .
این زیردریایی اولین زیردریایی نظامی دنیا ست که مجهز به کابین خروج اضطراری است .
( ESC ) (emerging saving chamber ) که می تواند تمام پرسنل را یکجا در خود جای داده و حتی از اعماق از زیردریایی جدا شود .
در کل این زیردریایی در سالهای دهه 60 طراحی و ساخته شد و ان را میتوان شاهکار تکنولوژی زمان خود در دوران جنگ سرد قلمداد کرد . شوروی دارای چند فروند از این زیردریایی بود اما به دلیل فرسودگی بیشتر انها اوراق شده اند و تنها یک فروند هنوز در حال خدمت است که در سال 1980 وارد خدمت شد .
ویژگی این زیردریایی سرعت بالا و قابلیت مانور ان است که می تواند به سرعت با گردش به طرفین اژدرهای خود را به اهداف شلیک نماید . همچنین این زیردریایی می تواند در مدت 42 ثانیه در حالی که با حداکثر سرعت در حال حرکت است 180 دجه چرخیده و به جهت عکس قبلی حرکت نماید .

مشخصات :

وزن : 2900 تن در روی اب
4320 تن در زیر اب
سرعت : 15-20 گره بر روی اب
40 – 45 گره در زیر اب
حداکثر عمق عملیاتی : 450 متر
بیشترین عمق از لحاظ تئوری : 900 متر
ابعاد :
طول : 81 متر
عرض : 9.5 متر
ابخور : 7.6 متر
موتور : یک راکتور liquid-metal با قدرت 40 هزار اسب بخار متصل به یک پروانه 5 تیغه
پرسنل : 45 نفر

تسلیحات :

21 81R (SS-N-15) or 12 Vodopad (SS-N-16)
6 مقر اژدر 533 میلیمتر در دماغه با 65 اژدر 53-65K یا 20 اژدر VA-111
24 مین دریایی

تجهیزات :

رادار Topol MRK.50 برای پوشش سطح
رادار ناوبری Sozh
سیستم مخابراتی زیردریایی MG-21
سیستم مخابراتی ماهواره ای Molniya
انتنهای مخابراتی Vint & Tissa
سیستمهای کنترل اتش Leningrad-705
سونار Okean
سونار مین یاب MG-24
سیستم ESM/ECM Bukhta
سیستم IFF شناسایی دوست از دشمن .

زیردریایی استراتژیک OHIO CLASS

زیردریایی استراتژیک کلاس اوهایو امریکا
این زیردریایی در دهه 80 ساخته شد اما به دلیل مشکلات مالی تولید 4 فروند ان مدتی طولانی مسکوت ماند و یک فروند نیز تولید نشد . 3 فروند باقی مانده نیز تا سال 2003-2004 غیر فعال بودند تا اینکه نیروی دریایی ایالات متحده تصمیم گرفت که این زیردریاییهارا با تغییراتی عمده تبدیل به زیردریاییهای استراتژیک پیشرفته نماید تا قابلیت شلیک موشکهای هدایت شونده کروز را داشته باشد .
این پروژه 4 سال طول کشید و در طی ان 3 زیردریایی این کلاس در سال 2007 عملیاتی شدند . اهداف این پروژه انجام حمله به اهداف بوسیله نیروهای ویژه ، قابلیت دفاع و حمله به زیردریاییهای متخاصم و شناسایی و تجسس وکنترل بر شعاع گسترده عملیاتی می باشد .
برای این اهداف زیردریایی مجهز به موشکهای تاکتیکی تامی هاوک شده است که می توانند از دریا هدفهای زمینی در خشکی را مورد هدف قرار دهند . همچنین زیردریایی قابلیت حمل و نگهداری 66 نفر از تفنگداران ویژه نیروی دریایی SOF را برای حملات سریع و ویژه داراست که یکی از ویژگیهای این زیردریایی می باشد .
زیردریاییهای فعال این کلاس 3 فروند هستند به نامهای :
USS OHIO
USS MICHIGAN
USS FLORIDA

مشخصات :

سازنده : (General Dynamics Electric Boat Division. ) شرکت کشتی سازی جنرال داینامیکز
موتور : یک راکتور با توربین گازی متصل به یک پروانه
طول : 170 متر
عرض : 12.8 متر
وزن روی اب : 16764 تن
حداکثر سرعت زیر اب : 20 گره
پرسنل : 144 نفر بعلاوه 66 تفنگدار ویژه دریایی

تسلیحات :

مقر پرتاب موشکهای تامی هاوک
4 مقر پرتاب اژدر مدل MK 48 .



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» آشنایی با یک سلاح ضد زیر دریایی

آشنایی با یک سلاح ضد زیر دریایی

در اوائل قرن نوزدهم با پیشرفت سریع زیر دریایی ها و افزایش توانایی آنها در درگیری با شناور های مختلف اهمیت این سلاح نوظهور به تدریج آشکار گردید .
پس از به کارگیری اژدرها توسط زیر دریایی ها به منظور هدف قرار دادن کشتی ها به خصوص در جنگ جهانی اول کشور های صاحب ناوگان دریایی قدرتمند مانند انگلستان از این نقطه آسیب پذیر گردیدند . از ابتدایی ترین ایده ها برای مواجهه با این خطر جدید مین های انداختنی(Draping mine) بودند که پس از انداختن به داخل آب منفجر می گردیدند .
در سال 1916 اولین خرج عمیق (Depth charge )توسط آکامی علوم دریایی پورتس موث ساخته شد . این سلاح در حقیقت یک محفظه ی بشکه مانند بود که درون آن انباشته از مواد منفجره ای مانند تی ان تی (TNT) یا آماتول( Amatol) بود که پس از رسیدن به عمق خاصی توسط یک فیوز هیدرواستاتیک منفجر میگردید . شوک ایجاد شده توسط انفجار در سیال ملقب به ضربه ی قوچ یا (Water hammer) که به صورت سه بعدی منتشر می گردد آنقدر قدرتمند است که می تواند در شعاع وسیعی صدمات مرگباری به زیر دریایی وارد سازد که البته بستگی به قدرت انفجارو فاصله ی زیر دریایی از مرکز انفجار دارد .
انواع اولیه ی سلاح حاوی 150 کیلوگرم ماده ی منفجره برای کشتی های سریع تر و 55 کیلو گرم خرج برای کشتی های کند تر بودند تا بتوانند از مهلکه بگریزند . در سال 1916 کشتی ها فقط 2 عدد Depth charge حمل میکردند که در سال 1918 این تعداد به 40 عدد افزایش یافت. عدم اطلاع دقیق از مکان وعمق زیر دریایی ونیز جابجایی زیر دریایی در خلال رسیدن Depth charge به عمق مورد نظریکی از مشکلات اولیه در بکارگیری Depth charge بود . برای این منظور کشتی ها مجبور بودند تعداد زیادی Depth chargeرا به صورت پراکنده به عمق آب بفرستند. با تجهیز زیر دریایی ها در خلال جنگ جهانی دوم به سیستم سونار آنها می توانستند صدای موتور کشتی ها و نیز برخورد Depth charge به سطح آب را حس کرده وبه سرعت از مهلکه بگریزند. برای مقابله با این ترفند Depth charge ها سنگین تر شدند برای مثال mark x ساخت انگلستان حاوی 1383kg ماده ی منفجره ی TNT بود. همچنین با تغییر فرم آنها از حالت بشکه ای به حالت آیرودینامیک سرعت فرو روی و رسیدن به عمق مورد نظر افزایش یافت .همچنین مکانیزمی برای پرتاب آنها به فواصل مورد نظر در اطراف کشتی به نام K gun ابداع گردید تا فرصت عکس العمل زیردریایی ها کمتر از پیش گردد .
با جایگزینی HBX ، Tropex بجای TNT با قدرت 1.5 برابر انقلابی در زمینه ی Depth charge پدید آمد وبه تدریج سرنوشت نبرد در دریا را رقم زد . امروزه برای مواجهه با زیر دریایی ها Depth charge هایی با خرج
هسته ای پدید آمده که قدرتی بسیار مهیب وغیر قابل تصور دارند که توسط هواپیماهای ضد زیر دریایی به درون آب پرتاب می گردند.
کشور های امریکا ، روسیه و انگلستان از این سلاح ها در اختیار دارند که به NDB مشهورند (Nuclear Depth Bomb). همچنین فیوز های سونار جایگزین فیوز هیدرواستاتیک شده است تا سلاح در نزدیکترین عمق به زیر دریایی منفجر گردد . همچنین در فیلم ضمیمه شاهد تست نوعی Depth charge مدرن خواهیم بود .

زیردریائی های جنگی

انواع زیردریائی ها طبیعتا اشکال مختلفی دارند ولی این اشکال گوناگون از یک چهار چوب خاص خارج نمی شوند مگر تغییراتی که به علت نوع مأموریت یا اهدافی که زیردریائی برای آن ساخته شده د ر ساختار آن داده می شوند.زیردریائی ها به روشهای گوناگونی طبقه بندی می شوند. می توان آنها را براساس نوع سلاحی که حمل می کنند طبقه بندی کرد، بر اساس این شیوه، زیردریائی هایی که دارای موشکهای قاره پیمای اتمی در کنار سایر تسلیحات متعارف هستند را اصطلاحا (SSNG) می گویند این زیردریائی ها از لحاظ نیروی محرک نیز اتمی هستند .
تعداد زیردریائی های این نوع که هر کشور صاحب آن حق دارد که داشته باشد توسط پیمان های منع گسترش سلاحهای هسته ای مشخص ومحدود گشته است.
اما زیردریائی هایی که فقط پیشرانه ی اتمی دارند اصطلاحا (SSN) نام دارند ودارای سلاح هسته ای نیستند. در طبقه بندی زیردریائی ها از دیدگاه اندازه و مأموریت های محوله زیردریائی ها یا هجومی سریع که زیردریائی های شکارچی نامیده می شوند که سبک وزن هستند وبا خدمه ای محدود که تسلیحات آنها شامل فقط اژدرهای سبک و تندرو می باشد و یا زیردریائی های بزرگ وباتسلیحات فراوان.
از دیدگاه پیشرانه ها می توان زیردریائی ها را به اتمی ودیزل وبرخی نیز برقی هستند تقسیم کرد.
در مقابل زیر دریایی های سنگین دارای بیش از110 نفر پرسنل هستند و طول آنها بین 250 تا 400 پا متغیر است که ویژگی این زیردریایی ها , به خصوص نوع اتمی آن توانمندی در باقی ماندن طولانی مدت در زیر آب و توانایی کار در اعماق زیاد واعماق کم به یک اندازه است.
البته نا گفته نماند که زیردریایی های کوچک یک نفره هم وجود دارد که در شناسایی ودیگر ماموریت های ویژه کاربرد دارد.
از آنجایی که یک زیربزرگ دریایی دارای سلاح های گوناگون از قبیل موشکهای اتمی وغیر اتمی ،بالستیک وکروز دوربرد واژدرهای سنگین وسبک وموشکهای ضد کشتی ونیز توانایی مین گذاری و مین روبی می باشد، بنابرین باید دارای سیستم کنترل تسیحات وآتش قدرتمندی باشد تا بتواند بر این همه سلاح متنوع پیشرفته مطابق ویژگی های جنگی هر کدام از آنها کنترل داشته وآنها را هدایت نماید.
اولین واحد این سیستم ،پایگاه قوی اطلاعاتی از اهداف دریایی ، زمینی و هوایی دشمن که شامل محل استقرار ،ویژگی ها وسرعت وتوانمندی های هدایتی راداری ،لیزری ،مادون قرمز ویا ویدیویی آنها ویا سایر ویژکی های آنها .
این اطلاعات توسط سیستم های قوی فعال وغیر فعال دریافت می شود ،سیستم های گیرنده ی فعال با ارسال سیگنال ، بازخورد آنرا گرفته وتحلیل می نماید ولی سیستم یر فعال صرفاًبه دریافت سیگنال های وارده می پردازد ، بهرحال سیگنال های دریافت شده توسط پردازشگرهای سیار قوی مورد پردازش قرار گرفته و اطلاعات انحرافی مورد تشخیص و جدا سازی قرار می گیرد این سیستم های پردازشگر باید بسیار قدرتمند باشند تا باتوجه به حجم بسیارعظیم اطلاعات دریافتی بتوانند چندین فعالیت پردازشی را برای چندین هدف به طور همزمان انجام داده و نتایج را روی نمایشگرها ومونیتورهای چند کاره نمایش دهد تا خدمه بتوانند تصمیمات لازم ومناسب را در کوتاهترین زمان وبا توانمندی بالا اتخاذ کنند.

انواع مختلف زیردریایی و اطلاعاتی از آنها

زیر دریایی CSS kilo (در حال خدمت در نیروی دریایی ایران)
زیر دریایی های کلاس کیلو روسی برای اولین بار در 1980 وارد خدمت شد این زیر دریایی ها توسط دفترطراحی مرکز دریایی روبین در سن پترزبورگ طراحی گردید نوع 877EKM که برای جایگزینی برخی از انواع 636 طراحی گردیده بود وکلا تاکنون 24 فروند زیر دریایی کلاس کیلو وارد خدمت گردیده که از این تعداد بیشتر آن در خدمت روسیه 3 فروند درخدمت ایران 2 فروند در خدمت چین و 6 فروند در خدمت هند است(البته رومانی الجزایر ولهستان هم انواع قدیمیتر را دارند)
مدل 877EKM کلاس کیلو اساسا به عنوان یک زیر دریایی هجومی ضد زیر دریایی و ضد کشتی طراحی گردید .
این زیر دریایی دارایی یک گروه شناور با دو مخزن هوا در طرفین است قسمت سینه ی زیر دریایی در موقعیت بسته نسبت به میان کشتی برای کارایی بهتر سونار قرار دارد دریچه های غرق سازی در فاصله ی کمی از جلوی زیر دریایی واقع هستند با یک سیستم جدید آزاد کننده ی هوا بدنه ی زیر دریایی با یک پوشش لاستیکی ضد سونار(کم پیدا در برابر سونار) پوشیده شده مدل 877EKM قابلیت پیمایشی تا 2,300 در زیر آب و t 3,950t در روی آب را داراست و بیشترین عمقی که میتواند برود 300m است و بیشترین سرعت آن در زیر آب 10 knots knotsو در روی آب 17 می باشد .
از نظر تجهیزات از یک کامپیوتر MVU-110EM با قابلیت ردگیری 5 هدف بطور همزمان که قفل روی 2 هدف اتوماتیک و 3 هدف دستی است .
این مدل زیر دریایی دارای 6 دریچه ی شلیک اژدر 533 میلیمتری که دو بدو شلیک میشوند (بجز شش فروند آماده برای شلیک 12 فروند هم رزرو دارد) که میتواند با دو هدف بطور همزمان درگیر شود همچنین میتواند با سیستم TEST-71MKE TV دو اژدر تلوزیونی شلیک کند که بطور دستی کنترل می شوند این اژدر ها میتوانند تا عمق 500 متری و برد 40 کیلومتری هر هدفی را مورد حمله قرار دهند .
این زیر دریایی برای دفاع از خود در برابر اهداف هوایی همچون هواپیما ها و هلیکوپتر ها یک لانچر با هشت موشک Strela-3(اسم ناتو SA-N-8) با برد شش کیلومتر یا Igla (اسم ناتو SA-N-10 ) با برد 5 کیلومتر و سرعت 1.65 ماخ دارد که این موشک ها نیز ساخت دفتر طراحی روبین هستند البته در انواع در خدمت هند از موشک های ضد کشتی 3M-54E1 با برد 230 کیلومتر نیز استفاده شده(که مشخصا برای زمانهاییست که زیر دریایی در سطح است)
این زیر دریایی از یک سیستم تدابیر متقابل الکتریکی و پشتیبانی) و پش اخطار رادار نیز استفاده میکند .
زیر دریایی 877EKM از یک سونار از نوع MGK-400 که توانایی ردگیری و هشدار در مورد سیگنالهای سونار رادارد(اعلام وظعیت از روی سیگنالهای سونار دشمن) برای کاستن از اشتباه از دو کانال برای جستجو بهره میبرد که بهمراه یک رادار فعال جداکننده ی حدف عمل میکند .
از نظر نیروی محرکه این زیر دریایی از دو ژنراتور 1000 kW و یک موتور 5,500 hp ساخت Elektrosila و Kolomensky Zavod روسیه استفاده مینماید .



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» آشنایی با زیردریایی

آشنایی با عملکرد زیردریایی

بدون شک زیردریایی یک از جنگ افزارهای رایج با کاربرد بسیار است و برای بسیاری از علاقه مندان به جنگ افزار همواره این پرسش وجود داشته است که زیردریایی ها چگونه کار می کنند و راز غوطه وری و چگونگی انجام این عمل در چیست ؟ برای پاسخ به این پرسش و قبل از شروع بحث معرفی زیردریایی هالازم است تا با تصاویری ساده طرز کار آنها را نمایش دهیم.
1) در این تصویر نمای برش خورده و ساده یک زیردریایی را مشاهده می کنید. وزن زیردریایی و مخازن هوا در آن به گونه ای محاسبه می شود تا زیردریایی در هنگام خالی بودن مخازن ، بین دیواره داخلی و خارجی بصورت شناور بر روی سطح آب قرار بگیرد.
2) با شروع غوطه وری دو یا چند دریچه که در بالای بدنه قرار دارد باز شده و موجب می شود تا آب در اثر وزن زیردریایی و پمپاژ آب به داخل مخازن بین دیواره داخلی و خارجی وارد شود.
3) این کار تا پر شدن مخازن ادامه پیدا می کند بگونه ای که در اثر وزن آب ، وزن کل زیردریایی زیاد شده و آرام در آب غوطه ور شود. (البته برای غوطه وری بیشتر در عمق ، مخازن بیشتری را از آب پر می کنند.)
4) در این تصویر پر شدن آب در مخازن بین دیواره داخلی و خارجی دیده می شود و زیردریایی غوطه ور شده است.
5) سپس دریچه های تعبیه شده در بالا بسته می شود.
6) برای شناور شدن در سطح آب کافی است تا آبی را که به داخل مخازن وارد شده است به خارج پمپاژ نمود. برای انجام این کار دریچه های تعبیه شده داخلی باز می شود تا فشار هوا بتواند موجب خروج آب از دریچه های پایین زیر دریایی شود.
7) در این مرحله آب داخل مخازن خارج شده و زیردریایی که مجداداً سبک تر شده است به سطح آب بر می گردد.

تأمین نیرو(توان) زیردریایی

زیر دریایی های هسته ای از راکتورهیی هسته ای ،توربین های بخار و گیربکس های کاهشی برای حرکت دادن شفت اصلی ملخ استفاده می کنند که نیروی تراستی به سمت جلو و یا عقب را تولید می کند همچنین از یک موتور الکتریکی نیز که کار یکسانی انجام می دهد در مواقع اضطراری کمک می گیرند.
همچنین زیر دریایی ها نیاز به نیروی الکتریکی دارند که بتوانند تجهیزات الکتریکی را به کار گیرند که برای این کار زیر دریایی ها مجهز به موتور های دیزل (که سوخت را می سوزانند)و یا راکتورهای هسته ای (که هسته اتم را می شکافند)هستند.
همچنین زیر دریایی ها می توانند از نیروی باتری استفاده کنند که خود این باتری ها توسط باتری های دیزل و یا راکتورهای هسته ای شارژ می شوند
در مواقع ضروری از نیروی الکتریکی باتری ها فقط برای حرکت اولیه زیر دریایی استفاده می شود. زیر دریایی های دیزلی مثال های خوبی از ترکیب نیرو هستند چرا که اغلب از تعداد دو یا بیشتر موتور دیزلی استفاده می کنند. ممکن است همه موتور ها با هم کار چرخاندن شفت ملخ و شارژ باتری ها را انجام دهند و یا ممکن است یک موتور شفت ملخ را بچرخاند و بقیه موتورها ژنراتور را بچرخانند.
موتور های دیزلی برای کار نیاز به هوا دارند بنابرین زیر دریایی باید روی سطح آب باشد و در هنگام غوطه ور شدن کامل زیر دریایی با موتور دیزلی باتری ها باید کاملاً شارژ باشند و محدودیت در تکنولوژی شارژ باتری ها به طرز شدیدی بر مدت زمانی که زیر دریایی با موتور دیزلی می تواند در زیر آب باشد تأثیر گذاشته و آن را دچار محدودیت می کند.
حال آن که به کار گیری نیروی هسته ای مزیت بزرگی در زیر دریایی ها دارد ژنراتورهای هسته ای به اکسیژن نیازی ندارند بنابرین یک زیر دریایی هسته ای تا هفته ها می تواند در زیر آب بماند همچنین مدت زمان نگهداری (طول عمر)سوخت هسته ای بسیار بیشتر از سوخت دیزلی است و یک زیر دریایی هسته ای برای سوخت گیری مجدد نیازی به آمدن به سطح آب را ندارد.
راکتور با تولید گرما بخار کمورد نیاز یک توربین بخار را تأمین می کند و توربین شفت ملخ را به خوبی موتور الکتریکی حرکت می دهد.
دو تفاوت عمده مابین راکتورهای تجاری و راکتورهای به کار رفته در کشتی های هسته ای وجود دارد:
_راکتور موجود در کشتی ها کوچکتر است.
_راکتور در کشتی هسته ای از سوخت غنی شده استفاده می کند تا بتوان با راکتوری کوچکتر انرژی بیشتری دریافت کرد.

آشنایی با یک سلاح ضد زیر دریایی

در اوائل قرن نوزدهم با پیشرفت سریع زیر دریایی ها و افزایش توانایی آنها در درگیری با شناور های مختلف اهمیت این سلاح نوظهور به تدریج آشکار گردید .
پس از به کارگیری اژدرها توسط زیر دریایی ها به منظور هدف قرار دادن کشتی ها به خصوص در جنگ جهانی اول کشور های صاحب ناوگان دریایی قدرتمند مانند انگلستان از این نقطه آسیب پذیر گردیدند . از ابتدایی ترین ایده ها برای مواجهه با این خطر جدید مین های انداختنی(Draping mine) بودند که پس از انداختن به داخل آب منفجر می گردیدند .
در سال 1916 اولین خرج عمیق (Depth charge )توسط آکامی علوم دریایی پورتس موث ساخته شد . این سلاح در حقیقت یک محفظه ی بشکه مانند بود که درون آن انباشته از مواد منفجره ای مانند تی ان تی (TNT) یا آماتول( Amatol) بود که پس از رسیدن به عمق خاصی توسط یک فیوز هیدرواستاتیک منفجر میگردید . شوک ایجاد شده توسط انفجار در سیال ملقب به ضربه ی قوچ یا (Water hammer) که به صورت سه بعدی منتشر می گردد آنقدر قدرتمند است که می تواند در شعاع وسیعی صدمات مرگباری به زیر دریایی وارد سازد که البته بستگی به قدرت انفجارو فاصله ی زیر دریایی از مرکز انفجار دارد .
انواع اولیه ی سلاح حاوی 150 کیلوگرم ماده ی منفجره برای کشتی های سریع تر و 55 کیلو گرم خرج برای کشتی های کند تر بودند تا بتوانند از مهلکه بگریزند . در سال 1916 کشتی ها فقط 2 عدد Depth charge حمل میکردند که در سال 1918 این تعداد به 40 عدد افزایش یافت. عدم اطلاع دقیق از مکان وعمق زیر دریایی ونیز جابجایی زیر دریایی در خلال رسیدن Depth charge به عمق مورد نظریکی از مشکلات اولیه در بکارگیری Depth charge بود . برای این منظور کشتی ها مجبور بودند تعداد زیادی Depth chargeرا به صورت پراکنده به عمق آب بفرستند. با تجهیز زیر دریایی ها در خلال جنگ جهانی دوم به سیستم سونار آنها می توانستند صدای موتور کشتی ها و نیز برخورد Depth charge به سطح آب را حس کرده وبه سرعت از مهلکه بگریزند. برای مقابله با این ترفند Depth charge ها سنگین تر شدند برای مثال mark x ساخت انگلستان حاوی 1383kg ماده ی منفجره ی TNT بود. همچنین با تغییر فرم آنها از حالت بشکه ای به حالت آیرودینامیک سرعت فرو روی و رسیدن به عمق مورد نظر افزایش یافت .همچنین مکانیزمی برای پرتاب آنها به فواصل مورد نظر در اطراف کشتی به نام K gun ابداع گردید تا فرصت عکس العمل زیردریایی ها کمتر از پیش گردد .
با جایگزینی HBX ، Tropex بجای TNT با قدرت 1.5 برابر انقلابی در زمینه ی Depth charge پدید آمد وبه تدریج سرنوشت نبرد در دریا را رقم زد . امروزه برای مواجهه با زیر دریایی ها Depth charge هایی با خرج
هسته ای پدید آمده که قدرتی بسیار مهیب وغیر قابل تصور دارند که توسط هواپیماهای ضد زیر دریایی به درون آب پرتاب می گردند.
کشور های امریکا ، روسیه و انگلستان از این سلاح ها در اختیار دارند که به NDB مشهورند (Nuclear Depth Bomb). همچنین فیوز های سونار جایگزین فیوز هیدرواستاتیک شده است تا سلاح در نزدیکترین عمق به زیر دریایی منفجر گردد . همچنین در فیلم ضمیمه شاهد تست نوعی Depth charge مدرن خواهیم بود .



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» زيردريايي ها

مقدمه :

زیردریایی یک وسیلهٔ نقیله شناور است که می‌تواند در زیر سطح آب حرکت کند. شناوری است که همانگونه که از نامش پیداست توانایی شنا در زیر آبها را دارد. زیر دریایی برای نخستین بار در زمان جنگ داخلی آمریکا استفاده شد. در جنگهای جهانی اول و دوم بویژه جنگ جهانی دوم نبرد زیر دریایی‌ها یکی از ویژه ترین نبردهای آن جنگ شمرده می‌شود که از آن فیلمهای زیادی ساخته شده. در دوران جنگ سرد آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی هر کدام روی به ساخت زیر دریایی اتمی کردند. این زیر دریایی‌ها توانایی ترابری و شلیک موشکهای بین قاره‌ای با کلاهک هسته‌ای هستنداما نام زیر دریایی هسته‌ای بخاطر داستن موتور با سوخت هسته‌ای است که این زیر دریایی‌ها را از سوخت گیری دوباره بینیاز می‌کند. کشورهای انگلیس و فرانسه نیز دارای این زیر دریایی می‌باشند و به تازگی هند با خرید دو فروند زیر دریایی هستهای از روسیه به جمع کشورهای دارای این زیر دریایی پیوسته. نوع دیگر و قدیمی تر زیر دریایی‌ها زیردریایی موتور دیزل است که ایران نیز با خرید مدل نهنگ از روسیه و ساخت وارون این نمونه به فن آوری ساخت دست یافته.کشورهای زیادی از جمله هلند، آلمان، کشورهای اسکاندیناوی، مصر و اسرائیل دارای این کلاس زیر دریایی هستند. کلاس آخر زیر دریایی‌های عملیاتی هستند که بعد از جنگ جهانی دوم کمتر ساخته یا از آن بهره برداری شده. این زیر دریایی‌ها کوچک و بیشتر برای عملیات واکنش سریع یا در آبهای کم ژرفا بهره برداری می‌شوند. در جنگ جهانی دوم ژاپن با بهره گیری از این گونه زیر دریایی به بندر پرل هاربر در خشکچه‌های هاوایی آمریکا پاتک زد.

تاریخچه ساخت زیردریایی‌ها :

در زیردریایی‌های اولیه از نیروی دست برای حرکت دادن زیردریایی در اعماق کمک گرفته می‌شد. در سال ۱۶۲۰ شخص بنام ون دربل اولین زیردریایی را ساخت که می‌توانست در عمق ۵/۴ متری حرکت کند.
حجم داخل این زیردریایی بسیار کم بود، بطوریکه فقط یک نفر می‌توانست داخل آن قرار گیرد و برای حرکت دادن آن در عمق به یک فرد بسیار نیرومند نیاز بود تا بتواند پره‌های جلو و فوقانی را بچرخاند
درحدود سال ۱۷۷۰، دیود باشنل زیردریایی را طراحی کرد که می‌توانست بکمک دست و پدالهای پایی حرکت کند. حدود ۳۰ سال بعد روبرت فولتون، زیردریایی دیگری ساخت که ۳ نفر گنجایش داشت و برای اولین بار، بالهایی برای تنظیم عمق در زیردریایی تعبیه شد.
فولتون سپس تلاش کرد تا زیردریایی دیگری با موتور بخار بسازد. مشکل طراحی این موتورها در آن بود که در زیر آب اکسیژن نبود. بنابراین موتوری طراحی شد که ابتدا آب در سطح آب داخل مخزنی با موتور دیزل (با سوخت گازوئیل) داغ و تبدیل به بخار می‌شد، سپس موتور خاموش می‌شد و زیردریایی به داخل آب شیرجه می‌زد و تا وقتی که بخار داخل مخزن سرد نشده بود، زیردریایی می‌توانست با موتور بخار در عمق دریا حرکت کند.
در سال ۱۸۶۰ زیردریایی دیگری طراحی شد که بطور کامل زیر آب نمی‌رفت و از طریق لوله‌ای که به سطح آب راه داشت، اکسیژن را برای سوخت موتور به داخل زیردریایی مکش می‌کرد.
- در سال ۱۹۰۴ اولین زیردریایی که با موتور دیزل- الکتریکی کار می‌کرد، در فرانسه ساخته شد. موتورهای دیزل در سطح آب، باطری‌های الکتریکی را شارژ می‌کردند و سپس زیردریایی در آب فرو می‌رفت در این هنگام موتور دیزل خاموش می‌شد و موتور الکتریکی بکمک باطری‌های شارژشده، زیردریایی را حرکت می‌داد.
مشکل این نوع زیردریایی در آنجا بود که اولاً باطری‌ها خیلی بزرگ و سنگین بودند و ثانیاً پس از گذشت چندساعت زیردریایی مجبور بود به سطح آب بیاید تا موتور دیزل روشن شده و باطری‌ها را دوباره شارژ کند. اسید داخل باطری‌ها هم در ترکیب با آب دریا، بخار خطرناک و کشنده‌ای تولید می‌کردند.
- درسال ۱۹۵۴ اولین زیردریایی با سوخت هسته‌ای ساخته شد. از مزایای این زیردریایی‌ها، عدم نیاز به هوا است. این نوع زیردریایی‌ها می‌توانند به مدت طولانی (حتی سالها) زیر دریا بمانند و فقط درصورت نیاز به سطح آب بیایند و نیز با سرعت بالای ۵۰ کیلومتر در ساعت در زیر و یا سطح دریا حرکت کنند. در این موتورها، حرارت راکتور از طریق لوله‌های آب به توربین بخار می‌رسد و آن را می‌چرخاند. در نمونه زیردریایی شکل زیر، دو مدار گردش آب طراحی شده است. در مدار اولی، آب در اثر حرارت زیاد (عمل شکافت هسته‌ای) راکتور، به شدت داغ می‌شود و با گردش آب در مدار اولیه محفظه تبدیل هم داغ می شود. سپس محفظه تبدیل ،‌ آب مدار ثانویه را تبدیل به بخار می‌کند و آن را سوی توربین بخار می‌فرستد.
بخار آب ، توربین را می‌چرخاند تا نیروی محرکه و برق زیردریایی تامین شود. سپس بخار آب در محفظه تراکم تبدیل به آب می‌شود و دوباره به محفظه تبدیل بخار ارسال می‌شود.


ادامه مطلب ...
نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» عينك گوگل

 

گوگل دیشب در کنفرانس توسعه دهندگان شگفتی ساز بود و سعی کرد همه را با ارائه های متفاوتش هیجان زده کند. یکی از این ارائه ها، معرفی عینک گوگل توسط سرگئی برین بود، عینکی که گوگل سالهاست بر روی توسعه آن تحقیق می کند.

عینک محبوب گوگل که بر روی چشم یک چترباز قرار داشت و صحنه سقوط آزاد او را از هواپیما تا سقف محل برگزاری مراسم به صورت زنده و بدون اختلال پخش کرد. لحظاتی که هیجان حضار در سالن را در پی داشت و پس از فرود چتر باز بر روی سقف محل برگزاری، تعدادی دوچرخه سوار که آنها هم عینک گوگل را بر چشم داشتند به وی پیوستند و همگی آنها راهی سالن برگزاری مراسم شدند. در واقع سرگئی تلاش کرد که نشان دهد که گوگل گلاس می تواند در تمامی لحظات به همراه شما باشد و حتی حساس ترین صحنه ها را برایتان ثبت کند. لحظاتی که تا کنون در دنیای واقعی از ثبت شان عاجز بودید، اکنون دیگر در دفترچه خاطرات دیجیتال شما توسط عینک گوگل ثبت خواهند شد.

گوگل هم بر این نکته پافشاری می کند که دیگر نیازی نیست با یک دست دوربین را بگیرید و به ثبت لحظات بپردازید. در واقع هر آنچه که در زاویه دید شماست، بدون دخالت دست ثبت خواهد گردید.

گوگل تلاش می کند تا تکنولوژی هایی که ما انتظارشان را برای ۳۰ سال آینده داشتیم، به ما ارائه کند و همین موضوع سبب می شود تا آنها انرژی زیادی را صرف توسعه پروژه گوگل گلاس کنند.

در کنار این نمایش هیجان انگیز، اطلاعات فنی بیشتری هم در مورد عینک گوگل ارایه شد. تا اینجا دانستیم که یک پردازشگر قدرتمند به همراه مقدار زیادی رم و حافظه روی عینک وجود دارد و سنسورهای مختلفی مانند ژیروسکوپ، شتاب سنج و وای فای روی آن تعبیه شده است.

 

یک میکروفون برای دستورات صوتی و تاچ پدی هم در کنار آن جهت کنترل بیشتر وجود دارد. گوگل می گوید که روی سبک بودن این عینک وقت زیادی صرف کرده و هم اکنون از بسیاری از عینک های آفتابی سبک تر است. ضمن اینکه می توانید آن را روی عینک های طبی هم نصب کنید. نمایشگر عینک هم در واقع بالای خط دید شما قرار می گیرد و مزاحمتی برای دید اصلی ایجاد نمی کند.

اما این بار فقط دموی عینک گوگل نبود. این شرکت قصد دارد عینک اش را کم کم وارد بازار کند. بنابراین نسخه اولیه ای از آن را به نام Glass Explorer Edition جهت سفارش آماده خواهد کرد. البته این نسخه به صورت محدود و فقط توسط ۶۰۰۰ نفر حاضران در مراسم IO قابل پیش خرید است. قیمت هم فعلا بالا و ۱۵۰۰ دلار است. گوگل گفته که تحویل این عینک ها از ابتدای سال آینده میلادی خواهد بود.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» صفحات لمسی که با آن می‌توانید کلیدهای کیبورد را لمس می‌کنید

 

به لطف صفحه نمایش لامسه‌ای جدید، این دسته افراد می‌توانند هم صفحه نمایش لمسی داشته باشند و هم دکمه‌های فیزیکی را لمس کنند. این صفحه نمایش که توسط شرکت کالیفرنیایی Tactus طراحی شده، از یک لایه نازک مایع تشکیل شده که تغییر شکل پیدا کرده و خود را به شکل دکمه‌های مجازی کیبورد برجسته کرده و دقیقا هم‌اندازه آن دکمه‌ها می‌شود.

در واقع، این صفحه خود را شبیه یک کیبورد معمولی می‌کند، اما زمانی که دیگر نیازی به آن نباشد، به حالت اولیه‌اش برمی‌گردد. شرکت Tactus این صفحه نمایش لمسی را روی یک تبلت مبتنی بر آندرویید جاسازی کرد و در کنفرانس «هفته صفحه‌ نمایش‌ها» در بوستون به معرض نمایش گذاشت. سایت Verge گزارش داد که این دکمه‌ها باید با یک الگوی از پیش تعیین شده، همانند کیبورد QWERTY ردیف شوند، اما Tactus امیدوار است که فناوری را طراحی کند که انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشد و حتی اپلیکیشن‌ها هم بتوانند دکمه‌های خاص خود را روی این صفحه به صورت برجسته ایجاد کنند.
این نخستین بار نیست که صفحه نمایش‌های لامسه‌ای طراحی می‌شود. قبلا هم مایکروسافت و نوکیا سعی کرده‌اند که چنین فناوری را بسازند، اما هیچ کدام از آنها به عنوان محصولات مصرفی در بازار عرضه نشده‌اند. Tactus ادعا می‌کند که تا سال آینده شاهد حضور تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمندی در بازار خواهید بود که به صفحه‌ نمایش‌ لامسه‌ای مجهز هستند. این شرکت حتی امیدوار است که این فناوری را به داشبوردهای خودروها و سیستم‌های کنترل صنعتی نیز وارد کند.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : یک شنبه 4 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» پیشرفت ایران اسلامی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای موجب نگرانی غرب شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایجاد محدودیت‌هایی از سوی کشورهای غربی برای ایران به منظور حضور هر چه بیشتر در صحنه‌های جهانی اشاره کرد و گفت: پیشرفت ایران اسلامی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای موجب نگرانی غرب شده است.

به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، دکتر "سید محمد حسینی" امروز شنبه، در نشست خبری دومین جنشواره و نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای تهران گفت: بازی های رایانه ای یکی از رسانه های تاثیرگذار در جامعه امروز است و مسوولان و مردم باید با این رسانه بیش از پیش آشنا شده و فرهنگ سازی لازم در زمینه استفاده صحیح از بازی های رایانه ای انجام شود.
وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان مخاطبان اصلی بازی های رایانه ای هستند یادآور شد: بازی های رایانه ای تاثیر بسزایی بر روی این قشر از جامعه دارد و چنانچه تصویر ناشایست از ایران اسلامی در قالب یک بازی رایانه ای به کودکان و نوجانان ارایه شود تاثیرات منفی این امر بر آنان دیده خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خواستار نقد بازی های رایانه ای تولید شده در کشورهای غربی شد و گفت: این بازی ها که به صورت هدفمند تولید می شوند باید از سوی رسانه ها نقد شده و در مقابل، بازی های رایانه ای بومی قابل توجهی تولید شود.
حسینی با بیان اینکه تفریح و نشاط را نمی توان از زندگی کودکان و نوجوانان جدا کرد ادامه داد: ترویج مبانی فرهنگی و هویت اسلامی ایرانی از طریق بازی های رایانه ای با نگاه ویژه به قشر کودک و نوجوان امکان پذیر است.
وی تاکید کرد: فعالان عرصه بازی های رایانه ای و حتی دانش آموزان ما خلاقیت های لازم را برای تولید بازی های درخور توجه دارند و دومین نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران فرصتی برای شناسایی این افراد خلاق و در عین حال معرفی آثار ایرانی به مخاطبان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به لزوم ایجاد جریان سازی فرهنگی و استفاده از بازی های بومی اشاره کرد و گفت: باید فضایی فراهم شود تا نگاه اذهان عمومی به بازی های رایانه ای تولید داخل جلب شده و فعالیت های فرهنگی در این زمینه ساماندهی شود.
حسینی با بیان اینکه نمایش توانمندی متخصصان ایرانی از اهداف برگزاری دومین جشنواره و نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای تهران است تاکید کرد: تشویق سازندگان بازی های رایانه ای بومی و ایجاد فضای رقابت سالم میان تولید کنندکان، موجب ترغیب فعالان این عرصه می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایران اسلامی قطب بازی سازی رایانه ای در جهان اسلام است افزود: تنوع و کیفیت محصولات ارایه شده برای حضور در نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای نشان می دهد ایران قطب بازی سازی در منطقه و در میان کشورهای جهان اسلام است و تلاش ما بر این خواهد بود تا به سطح کشورهای ممتاز جهان در زمینه تولید بازی های رایانه ای برسیم.
حسینی گفت: نمایندگانی از 11 کشور اروپایی و آسایی از جمله کشورهای مسلمان در دومین نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران حضور دارند و از افراد متخصص برای برپایی کارگاه های آموزشی تخصصی در زمینه تولید بازی استفاده خواهد شد.
وی یادآور شد: نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران فرصتی برای معرفی تولیدات داخلی است و هدف ما تبلیغ محصولات غیر ایرانی در این رویداد فرهنگی نخواهد بود.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران از تجربیات کشورهای دیگر در عرصه تولید بازی استفاده خواهد شد و تولیدات ملی در این زمینه با محصولات دیگر کشورها مقایسه می شود.
وی همچنین ارتقا دانش فنی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری را از اهداف برگزاری نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران دانست و ابراز امیداوری کرد خانواده ها با حضور در این نمایشگاه از نزدیک با فرهنگ استفاده صحیح از بازی های رایانه ای و نظام رده بندی سنی این محصولات آشنا شوند.
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی افزود: بازی های رایانه ای وارداتی ممکن است معایبی همچون تقویت حس پرخاشگری، خشونت، ایجاد روحیه انزوا طلبی در کودکان و تنبل شدن نسل جوان را در پی داشته باشد و وظیفه ما این است در این زمینه به درستی فرهنگ سازی کنیم.
حسینی در ادامه به تولید بازی های رایانه ای بر اساس بسیاری از اتفاقات روز دنیا همچون بیداری اسلامی و مقاومت مردم فلسطین و لبنان در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی تاکید کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استقبال فعالان عرصه بازی سازی از دومین نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران نسبت به سال گذشته 100 درصد رشد داشته است که این نشان از ظرفیت های بالای بازی های رایانه ای در کشور دارد.
حسینی به افزایش چهار برابری فضای نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران نسبت به دوره گذشته اشاره کرد و افزود: ابتکارات خوبی برای این دوره از نمایشگاه بازی های رایانه های در نظر گرفته شده است و آثار تولید شده از سوی دانش آموزان نیز در این رویداد فرهنگی قابل توجه خواهد بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم اطلاع رسانی صحیح درباره تولیدات ملی در زمینه بازی های رایانه ای تاکید کرد و یادآور شد: با حمایت رسانه ها و به خصوص رسانه ملی، چرخه عرضه و تقاضای بازی های رایانه ای داخلی تنظیم و تولید کنندگان انگیزه بیشتری برای حضورفعال در ساخت بازی ها خواهند داشت.
حسینی گفت: در عرصه سینما دو سال است که در کنار برگزاری جشنواره فیلم فجر، نشست هایی درباره نقد هالیوود و حضور صهیونیست در سینمای دنیا برگزار می شود که در زمینه بازی های رایانه ای نیز باید این کار انجام شده و شگردهای دشمن در ارایه پیام های خود در قالب بازی های رایانه ای بر ملا شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: غرب با تولید برخی بازی های رایانه ای، مسلمانان را تروریست و نیروهای غربی را فرشته نجات دنیا معرفی می کنند و وظیفه ما این است در این باره به مردم اطلاع رسانی دقیق داشته باشیم تا همه بدانند جنگ نرم یک واقعیت است.
وی در ادامه خواستار حمایت همه نهادهای فرهنگی از ساخت بازی های رایانه ای بومی شد و گفت: مسوولان بنیاد ملی بازی های رایانه ای بر این باور هستند که نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران در شمار پرمخاطب ترین جشنواره های دنیا محسوب می شود و تین درحالیست که در حال حاضر ایران اسلامی در بحث تولید بازی رایانه ای پیشگام است و محصولات برخی کشورها قابل قیاس با تولیدات ما نیست.
حسینی گفت: بسیاری از کشورها درهای سرزمین خود را بر محصولات خارجی باز کرده اند و به دنبال ترویج فرهنگ اصیل نیستند اما ما به این باور رسیده ایم کمه باید در این عرصه روی پای خود بایستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایران اسلامی در آسیا جزو پنج کشور برتر تولید بازی های رایانه ای به شمار می رود تاکید کرد: ایران اسلامی پس از چین، ژاپن، هند و کره جنوبی در این زمینه پیشتاز بوده و تولیدات ملی ما قابل رقابت با تولیدات این کشورهاست.
حسینی با بیان اینکه سرمایه گذاری کلانی در عرصه تولید بازی های رایانه ای در کشور نشده است گفت: پیشرفت های حاصل در این زمینه با توجه به محدودیت های موجود نشان از ظرفیت بالای کشور در زمینه تولید بازی های رایانه ای دارد.



نويسنده : niloofar | تاريخ : یک شنبه 4 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» عناوين آخرين مطالب